Familjerättssekreterare till familjerättsenheten, familjerätt i samverkan
Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Partille
2024-06-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare till familjerättsenheten, familjerätt i samverkan" (publicerad 2024-10-31) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen i Partille Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Familjerättsenheten ligger under Social-och arbetsförvaltningen i Partille kommun. På enheten arbetar nio familjerättssekreterare, en metodstödjare för familjerätten samt en socionom kopplad till Familjecentralen. Samtliga medarbetare har en gemensam enhetschef. Familjerätten är en sammanslagen och gemensam familjerätt för kommunerna Härryda, Mölndal och Partille sedan 1:e oktober 2021. Partille är värdkommun, vilket innebär att personalen är anställd av Partille kommun och arbetar på uppdrag av samtliga tre kommuner vad gäller familjerättslig handläggning.
Publiceringsdatum2024-06-20ArbetsuppgifterDen gemensamma Familjerätten har som mål att ge kommuninvånarna i Härryda, Mölndal och Partille ett gott bemötande med en kvalitetssäker och rättssäker handläggning av familjerättsliga ärenden. Sammanslagningen har gjort det möjligt att minska sårbarheten i personalgruppen samt främja en ökad kompetens- och metodutveckling.
Som familjerättssekreterare hos oss kommer du att ingå i en arbetsgrupp som gemensamt arbetar för en familjerätt i framkant. Vi arbetar tillsammans för att skapa och bibehålla en trygg och sammansvetsad arbetsgrupp med fokus på ett professionellt och kvalitetssäkert bemötande till våra kommuninvånare. Det finns stor kompetens och erfarenhet i arbetsgruppen. Samverkan och samarbete både internt och externt är viktigt för oss.
Vårt huvuduppdrag är att hjälpa föräldrar som har svårigheter i sitt föräldraskap i samband med skilsmässa och vårt mål är att alltid ha barnet i fokus. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av familjerättslig handläggning enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen, vi arbetar bland annat med uppdrag från domstolen. Arbetsuppgifterna kan handla om faderskaps -och föräldraskapsutredningar, utredningar och upplysningar gällande vårdnad, boende, umgänge, yttranden och uppföljning i umgängesärenden samt adoptionsutredningar. Du kommer också att ansvara för samarbetssamtal, informationssamtal samt att ge stöd och rådgivning till kommuninvånarna inom området.
I ditt arbete har du tillgång till ett nära metodstöd i det dagliga arbetet. Självklart förses du med processhandledning och annan kompetensutveckling. Då vi befinner oss i ett skede där vi formar vår arbetsgrupp och våra processer har vi många spännande utmaningar framför oss. Vi söker dig som vill vara med och utarbeta vårt gemensamma arbetssätt och bidra med ytterligare en positiv kraft i vår arbetsgrupp. Missa inte chansen att söka ett meningsfullt, roligt och variationsrikt arbete!
KvalifikationerTill denna tjänst söker vi dig som är utbildad socionom. Vi uppskattar om du har erfarenhet av handläggning inom det familjerättsliga området alternativt att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Det är en fördel om du har ett intresse och eventuellt kunskap gällande aktuell lagstiftning. Det är viktigt att du är införstådd med att tjänsten omfattar flera komplexa arbetsområden vilket innebär att du både ska kunna arbeta förebyggande, stödjande och vägledande samt utföra myndighetsutövning.
Vi tror att du är en kreativ person som kan bidra med idéer och nya angreppssätt. Du är strukturerad och organiserad när du arbetar. Du uppskattar att samarbeta med andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. I ditt arbete tar du initiativ och uppnår resultat med god kvalité. Du tar stöd och hjälp av andra vid behov och du är själv hjälpsam samt delar med dig av egna erfarenheter och kunskaper. Rollen kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Varmt välkommen med din ansökan!
Information gällande rekryteringsprocessen: På grund av kommande semestrar kommer inkomna ansökningar att gås igenom efter sista ansökningsdag och aktuella sökanden kommer att kontaktas under vecka 28-29. Intervjuer är beräknade från och med vecka 34 men kan i mån av tid ske tidigare under vecka 28-29.
ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-07-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "24/186".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Partille kommun (org.nr 212000-1272)
Arbetsplats Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Anna-Karin Eglén
anna-karin.eglen@partille.se 031 - 792 16 82 Jobbnummer 8760197
Observera att sista ansökningsdag har passerat.