Familjerättssekreterare, Familjerättsenheten

Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt i Kungälv

Familjehem- och Familjerättsenheten ingår i Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd. Vi som arbetar på Familjehem- och Familjerättsenheten består av 20 personer. Uppdelningen är en enhetschef, två 1:e socialsekreterare, fyra familjehemssekreterare, sex barnsekreterare, tre kontaktsekreterare samt fyra familjehemssekreterare.

Vi arbetar processinriktat i kommunens aktivitetsbaserade ytor i stadshuset för att stärka effektiviteten samt för att stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.

I Kungälv är vi för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö och erbjuder bland annat friskvård med möjlighet till varierande aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen. Kungälv har månatliga avtal med västtrafik.



Publiceringsdatum
2019-03-05

Arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare i Kungälvs kommun kommer du att arbeta med samtliga förekommande arbetsuppgifter inom området familjerätt exempelvis vårdnads- boende- och umgängesutredningar, adoptionsärenden, faderskapsärenden och samarbetssamtal.
I praktiken innebär det såväl skriftliga utredningar på uppdrag av Sveriges domstolar som samtal i syfte att nå samförståndslösningar.
En av våra främsta uppgifter är att tillgodose barns behov med syfte att nå samförståndslösningar. Samtal med barn är därför en viktig del i arbetet.
Arbetet innebär myndighetsutövning vilket innebär höga krav på dokumentation och förmåga att sammanställa skriftliga utredningar.

Du kommer att arbeta tillsammans med tre kollegor med erfarenhet inom området och kommer ha stöd och hjälp av en 1:e socialsekreterare. Du kommer också att erbjudas extern handledning tillsammans med dina närmaste kollegor.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomutbildning
• Utredningsvana, erfarenhet av myndighetsutövning
• BBIC-utbildad
• Erfarenhet av samtal med människor i konflikt och av konflikthantering
• Genuint intresse för att arbeta med familjerättsarbete
• Barnfokus och kunskap om barns utveckling
• Vara serviceinriktad, självständig, flexibel och noggrann
• God samarbetsförmåga, humor och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
• Engagemang för utveckling och samverkan

Erfarenhet av familjerättsarbete samt gärna någon vidareutbildning inom området är meriterande. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill gärna ha mångfald i vår arbetsgrupp och välkomnar alla sökande.


ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-17
Ange följande referens när du ansöker: A854941
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anne-Marie Lagerqvist 0303-23 91 43
Anette Birgerstam Blomqvist 0720-094040

Företag
Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt

Adress
Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt
Ytterbyvägen 2
44281 KUNGÄLV

Kontorsadress
Stadshuset KUNGÄLV

Jobbnummer
4648558

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt: