Familjerättssekreterare/familjehemssekreterare
Nykvarns Kommun / Administratörsjobb / Nykvarn
2017-11-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjerättssekreterare/familjehemssekreterare" (publicerad 2018-02-28) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Nykvarn,
Södertälje,
Gnesta,
Ekerö,
Salem eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nykvarns Kommun i Nykvarn,
Upplands Väsby,
Täby eller i
hela Sverige Nykvarns kommun är en liten och dynamisk kommun med goda kommunikationer både mot Eskilstuna/Strängnäs och Stockholm samt närhet till naturen. Antalet invånare ökar och därmed också kravet på kommunal service. All kommunal verksamhet är samlad i en enda förvaltning med kommunstyrelsen som anställningsmyndighet. Totalt antal anställda uppgår till ca 700 personer.
•
Som familjerättssekreterare ansvarar du för att erbjuda och genomföra samarbetssamtal med föräldrar gällande frågor kring vårdnad, boende och/eller umgänge för sina barn. Bistå föräldrar som är ense möjlighet att skriva juridiskt bindande avtal när det gäller vårdnad, boende och umgänge. Utreda och fastställa faderskap för föräldrar som inte är sammanboende eller där det kan finnas omständigheter som ifrågasätter faderskapet. Verkställa vårdnad- boende- och umgängesutredningar efter remiss från domstol. Genomföra medgivandeutredningar samt lämna yttranden till domstol beträffande adoption.
Familjehemsdelen innebär att utreda och rekrytera familjehem, jourhem och kontaktfamiljer. En viktig uppgift är att matcha barnets behov av insatser med rätt familj. I uppdraget ingår att löpande stödja och handleda familjehemmen och kontaktfamiljerna under placeringstiden.
Behov av att ge utbildning till familjehemmen kan bli aktuellt och kan då vid enstaka tillfällen innebära kvällstid.
Socionomexamen eller alternativ utbildning som vi bedömer vara likvärdig. Du har helst god erfarenhet av socialtjänstlagen och föräldrabalken. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift.
God erfarenhet av utredningsarbete enligt socialtjänstlagen, gärna erfarenhet av familjerättsliga frågor.
Publiceringsdatum2017-11-28Dina personliga egenskaper• Stabil och trygg.
• Förmåga att ta eget ansvar och arbeta självständigt och strukturerat.
• Analytisk förmåga .
• Intresse för omvärldsbevakning.
• Stor förmåga att arbeta under givna tidsramar.
• Du har barnets bästa i fokus.
B-körkort för resor med bil i tjänsten är ofta förekommande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-12-05
Ange följande referens när du ansöker: 01:2017:37
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktGunilla Ramstedt 08-55501060
FöretagNykvarns kommun
AdressNykvarns kommun
Centrumvägen 26
15580 Nykvarn
KontorsadressCentrumvägen 26
Jobbnummer 3826132
Observera att sista ansökningsdag har passerat.