Familjerättssekreterare

Borgholms kommun, IFO / Socialsekreterarjobb / Borgholm
2025-02-17


Visa alla socialsekreterarjobb i Borgholm, Mönsterås, Kalmar, Mörbylånga, Oskarshamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borgholms kommun, IFO i Borgholm

Tilltalas du av att, tillsammans med kompetenta, engagerade och kreativa kollegor, vara med och utveckla framtidens socialtjänst i Borgholms kommun? Vi söker nu en familjerättssekreterare till enheten Stöd och Insatser. På enheten är vi totalt tio medarbetare inom områdena familjerätt och familjehem, familjebehandling/vuxenbehandling, samt förebyggande socialtjänst/råd och stöd.

Vi är den lilla kommunen som vill mycket! Här har vi närhet till varandra, till beslutsfattare, till våra medarbetare och våra medborgare samt våra företagare. Välkomnande, Utvecklande, Tillsammans är värdeorden för Borgholms kommun som arbetsgivare och för våra drygt 1000 anställda. Borgholms kommun utgör den norra delen av Öland. Här finns närhet till hav och natur, ett rikt kultur- och nöjesliv och inte minst, all den samhällsservice du behöver. Vi har mycket god kvalitet i vård, omsorg och skola samt gott om fritidsaktiviteter, för alla åldrar. Det lugnare vinterhalvåret står i kontrast till den fartfyllda sommaren. Det är lätt att få uppleva paradiset i vardagen på Öland!

Vi erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, flextidsavtal och möjlighet till semesterväxling. I tjänsten ingår kontinuerlig handledning. Vill du bli en av oss? Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-02-17

Arbetsuppgifter
I arbetet som familjerättssekreterare är det din uppgift att stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån Föräldrabalken och Socialtjänstlagen och med ett tydligt barnrättsperspektiv i fokus. Familjerätten håller informationssamtal, gör yttranden och utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av Tingsrätten. Du håller i frivilliga samarbetssamtal på föräldrars initiativ, och på uppdrag av Tingsrätten, till separerade föräldrar. Du handlägger faderskaps/föräldraskapsärenden, skriver avtal kring vårdnad, boende och umgänge samt verkställer umgängen med umgängesstöd. En del av arbetet är också att vara rådgivare i familjerättsliga frågor. Vidare ingår även att göra medgivandeutredningar inför adoption inklusive uppföljningsrapporter, samt övriga sedvanliga men mer sällan förekommande arbetsuppgifter inom området. I tjänsten kan långresor förekomma.

Arbetet som familjerättssekreterare sker i samverkan med familjehemssekreteraren, där var och en har huvudansvar för sitt område men samverkar i de delar där man behöver ha en kollega med sig. Du kommer alltså att ha huvudansvaret för familjerättsområdet men vara delaktig även inom familjehemsområdet. Tjänsten som familjehemssekreterare innefattar att utreda och rekrytera familjehem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner samt att skriva avtal och handleda familjehemmen i sina uppdrag.

Vi är en liten kommun och att vid behov kunna vara flexibel och ha en vilja att hjälpa varandra över gränserna är en viktig förutsättning för att kunna tillgodose våra klienters behov. Vi söker därför dig som är engagerad, som vill vara med och jobba i en verksamhet som är under ständig utveckling och som har ett driv framåt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av familjerättsligt arbete. Arbetet kräver att du har god kunskap om gällande lagstiftningar och all slags handläggning inom det familjerättsliga arbetet. Du behöver ha en god förmåga i att uttrycka dig i tal och skrift, och det är av stor vikt att du både kan arbeta självständigt och samarbeta med kollegor. Arbetet präglas till stor del av tidsramar vilket kräver att du är stresstålig och strukturerad.

All erfarenhet av myndighetsutövning inom området familjerätt, familjehem samt barn - och familj är meriterande. Du som person är nyfiken på människor, ser möjligheter och är positiv i inställningen till ditt arbete. Tjänsten kräver att du har ett gott omdöme och har lätt för att fatta beslut. Du har samtidigt lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, du är ansvarsfull och lösningsinriktad samt van att alltid ha barnets bästa i fokus.

B-körkort är ett krav för tjänsten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga förmågor och färdigheter.

Urval kommer att ske löpande och vi önskar därför få in din ansökan redan idag.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C236288".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borgholms kommun (org.nr 212000-0795)

Arbetsplats
Borgholms kommun, IFO

Kontakt
Enhetschef
Carolina Egestrand
Carolina.Egestrand@borgholm.se
0485 - 88 211

Jobbnummer
9169206

Prenumerera på jobb från Borgholms kommun, IFO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borgholms kommun, IFO: