Familjerättssekreterare

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!


Publiceringsdatum
2022-05-03

Arbetsuppgifter
Familjerättsbyrån är organiserad inom Socialförvaltningen Centrum men arbetar på delegation för hela Göteborgs stad. Personalgruppen består av två enhetschefer, två 1:e familjerättssekreterare, 38 familjerättssekreterare och tre familjerättsassistenter. Antalet medarbetare gör oss till den största myndigheten i landet som arbetar med de familjerättsliga frågorna!

Som familjerättssekreterare arbetar vi med utgångspunkt från barnets behov med att stötta barn och föräldrar i familjerättsliga frågor. Vi utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag från tingsrätten enligt föräldrabalken, handlägger ärenden om föräldraskap, internationell och nationell adoption, samarbets- och informationssamtal samt verkställer umgängen efter beslut från tingsrätten.

Vi finns på Järntorget i centrala Göteborg.

De aktuella tjänsterna är som utredare för vårdnad, boende och umgänge där du även handlägger samarbetssamtal, informationssamtal och avtal samt ger rådgivning per telefon. Vi arbetar aktivt för att göra barn delaktiga i deras ärenden och drivs av att ständigt utveckla oss och verksamheten i linje med vårt uppdrag och nyheter inom området. Det myndighetsutövande arbetet ställer höga krav på korrekt dokumentation, struktur och stor förmåga att förmedla sig i skrift. Lika viktigt är ett serviceinriktat och prestigelöst förhållningssätt, tålamod och noggrannhet. Metod- och processhandledning är en naturlig del i vårt arbete och vi kompetensutvecklar oss kontinuerligt för att kunna möta de krav som ställs på arbetet.

Förutom spännande och varierande arbetsuppgifter innebär arbetet en trevlig arbetsmiljö som kännetecknas av väl utarbetade arbetsrutiner och gott samarbete mellan kollegorna. I arbetsgruppen finns ett starkt engagemang, hög kompetens samt en flerårig erfarenhet av familjerättsligt arbete.


Kvalifikationer
För att trivas med arbetet på Familjerättsbyrån krävs att du är verbal i såväl tal som skrift och producerar dokumentation av god kvalitet. Det är viktigt att du är en trygg person med balans och självinsikt som kan se relationer i sitt rätta perspektiv. Du kan samarbeta och relaterar till andra på ett smidigt sätt och ser möjligheter till förändring. Du är bra på att strukturera och planera ditt arbete och van att arbeta självständigt men är också en lagspelare.

Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är lyhörd och ödmjuk i mötet med människor. Du har ett driv och engagemang, med fokus på att göra ett så gott jobb som möjligt för dem vi är till för.

Vi söker dig som har socionomexamen och minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning. Vi ser helst att du har minst två års erfarenhet av arbete med familjerätt men det är också meriterande om du har erfarenhet från området barn och familj/familjehem.

Vi ser gärna att du har utbildningar som går i linje med det familjerättsliga arbetet, så som MI, lösningsfokuserat arbetssätt, svåra samtal och andra familjerättsliga grundutbildningar. Du bör ha goda kunskaper om hur bland annat våld, missbruk och psykisk ohälsa påverkar barns hälsa och utveckling samt om lagstiftningen inom aktuellt område.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Vi önskar tillsätta tjänsterna så fort som möjligt. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C87105".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Centrum

Kontakt
Enhetschef
Erik Banck
erik.banck@socialcentrum.goteborg.se
031-367 92 17

Jobbnummer
6603156

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: