Familjerättssekreterare

Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt - nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Älskar du att samtala, utreda och dokumentera? Är du dessutom bra på att skapa goda kontakter med människor och har klienten i fokus. I så fall vill vi gärna att du söker arbete som familjerättssekreterare hos oss.

Socialkontoret i Strängnäs kommun genomför ett stort förändringsarbete för att rusta inför framtidens utmaningar. Verksamhetsområde, Myndighet och uppdrag, utvecklas för att vara en organisation som klarar dagens, men också morgondagens krav. Den 1 januari i år skapades en ny organisation inom socialkontoret, där Myndighet och uppdrag är ett verksamhetsområde innehållande stora delar av socialkontorets myndighetsutövning, undantaget försörjningsstöd och boende.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling.

Verksamhetsområdet, Myndighet och uppdrag, består av tre enheter:
Myndighet och uppdrag, utredning vuxen och familj. Här arbetar totalt 15 personer, varav en enhetschef. I denna enhet ingår familjerätten.
Myndighet och uppdrag, utredning barn och unga Myndighet och uppdrag, utredning äldreomsorg

Vi är en arbetsgrupp med humorn nära till hands och vi har aldrig långt till skratt. Trivseln är central, vi har en varm gemenskap och stöttar varandra. Vi tror att det blir bäst för alla parter med kreativa diskussioner, handledning och att bolla ärenden ihop. Familjerätten samarbetar med många andra aktörer såsom tingsrätten, socialsekreterarna på vår utredningsenhet samt kommunens familjebehandlare.

Tillsammans gör vi varandra bättre!


Publiceringsdatum
2018-03-07

Arbetsuppgifter
Vi som arbetar på familjerätten är socionomer med lång erfarenhet. Då en av medarbetarna nu lämnar för nya utmaningar behöver vi hitta dig som är positiv, driven och framåt. Hos oss arbetar vi alltid två utredare tillsammans i alla stora ärenden. Du behöver därför vilja arbeta tätt tillsammans med kollegor samtidigt som du även behöver vara självständig och kunna arbeta på egen hand i ärenden som kräver det. För oss är det viktigt att ge nya medarbetare en god introduktion så att starten hos oss blir bra. Vi har väl genomarbetade rutiner och stabilitet men vill också hela tiden förbättra och utveckla vårt arbete. Så är du bra på att ta egna initiativ, flexibel och nyfiken så kommer du passa perfekt hos oss.

Du kommer att bli en av fyra familjerättssekreterare på vår enhet. Dina arbetsuppgifter blir allt som rör familjerättens område, såsom vårdnad- boende- och umgängesutredningar, adoptionsutredningar, yttranden, fastställande av fader- och föräldraskap , samarbetssamtal, utreda särskilt förordnad vårdnadshavare.


Kvalifikationer
För att klara och trivas i denna roll tänker vi oss följande:
• Socionomexamen
• Erfarenhet av att genomföra utredningar inom socialtjänstens område.
• Du behöver behärska svenska språket väl i tal och skrift.
• Du behöver ha B-körkort.
• Du behöver vara orädd och tycka om att ta eget ansvar.

Vi sätter mycket stort värde på personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete på familjerätten.
• Kulturkompetens och flerspråkighet ses också som meriterande.
• Vana att dokumentera samt skriva journaler inom socialtjänsten.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-18
Ange följande referens när du ansöker: 84/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Camilla Hesselbäck 0152 290 69
Lina Svensson 0152 291 64

Företag
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning

Adress
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 Strängnäs

Jobbnummer
4006456

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning: