Familjerättssekreterare
Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kungälv,
Göteborg,
Partille,
Lerum,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt i Kungälv Familjehem och Familjerättsenheten ingår i Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd. Vi som arbetar på Familjehem och Familjerättsenheten består av fyra barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare varav en är inriktad mot familjehem för ensamkommande barn, tre kontaktsekreterare (Sol/LSS), fyra familjerättssekreterare, en förste socialsekreterare och en enhetschef. Enheten är också inne i en rekryteringsprocess med ytterligare en 1:e socialsekreterare.
Kungälv har som mål att förändra sitt arbetssätt i syfte att arbeta mer processinriktat, i kommunens nya aktivitetsbaserade stadshus, för att stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.
I Kungälv är vi för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö och erbjuder bland annat friskvård med möjlighet till varierande aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen. Kungälv har förmånliga avtal med västtrafik.
Publiceringsdatum2018-03-06ArbetsuppgifterSom familjerättssekreterare i Kungälv kommer du att arbeta med samtliga förekommande arbetsuppgifter inom området familjerätt exempelvis vårdnads- boende- och umgängesutredningar, adoptionsärenden, faderskapsärenden och samarbetssamtal. I praktiken innebär det såväl skriftliga utredningar på uppdrag av Sveriges domstolar som samtal i syfte att nå samförståndslösningar. En av våra främsta uppgifter är att tillgodose barns behov och intressen. Därför är samtal med barn också en viktig del i arbetet. Arbetet innebär myndighetsutövning vilket innebär höga krav på dokumentation och förmåga att sammanställa skriftliga utredningar.
Du kommer att arbeta tillsammans med tre kolleger med erfarenhet inom området och kommer ha stöd och hjälp av en 1:e socialsekreterare. Du kommer också att erbjudas extern handledning tillsammans med dina närmaste kolleger.
Kvalifikationer• Socionomutbildning
• Utredningsvana, erfarenhet av myndighetsutövning.
BBIC-utbildad
• Erfarenhet av samtal med människor i konflikt och av konflikthantering.
• Genuint intresse för att arbeta med familjerättsarbete.
• Barnfokus och kunskap om barns utveckling.
• Vara serviceinriktad, självständig, flexibel och noggrann.
• God samarbetsförmåga, humor och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
• Engagemang för utveckling och samverkan.
Helst erfarenhet av familjerättsarbete samt gärna någon vidareutbildning inom området är meriterande. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill gärna ha mångfald i vår arbetsgrupp och välkomnar alla sökande.
ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-03-25
Ange följande referens när du ansöker: A761628
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnne-Marie Lagerqvist 0303-23 91 43
Monika Lammer 070-266 86 47
FöretagKungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt
AdressKungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt
Ytterbyvägen 2
44281 KUNGÄLV
KontorsadressStadshuset KUNGÄLV
Jobbnummer 4003119
Observera att sista ansökningsdag har passerat.