Familjehemssekreterare till Placeringsenheten
Södertälje kommun, Placeringsenheten / Administratörsjobb / Södertälje
2014-05-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till Placeringsenheten" (publicerad 2017-01-11) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun, Placeringsenheten i Södertälje I januari 2012 bildades Placeringsenheten som fick i uppdrag att arbeta kvalitativt och med hög kontinuitet för familjehemsplacerade barn. Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år som är placerade i familjehem och de familjehem, jourhem och andra uppdragstagare som är kopplade till enheten. Enheten består av 12 familjehemssekreterare, 9 socialsekreterare, 5 kontaktsekreterare, 1 jourhemsansvarig samt 4 gruppchefer.
Socialsekreterarna handlägger enbart barn och ungdomar som är placerade i familjehem, medan kontaktsekreterare och jourhemsansvariga arbetar mot socialsekreterarna på enheterna barn 0-12 år och ungdom 13-20 år, samt Myndigheten för funktionsnedsatta, LSS för både barn och vuxna. I februari 2012 samlokaliserades större delen av Barn och Ungdom till ett gemensamt hus, där även stora delar av öppenvården och socialjouren sitter.
Vi är en dynamisk grupp med gott arbetsklimat. Som medarbetare inom Barn och ungdom erbjuds du utbildning, handledning och stöd. Vi erbjuder friskvård och vi arbetar efter årsarbetstid, vilket ger möjlighet att till viss del styra arbetstiden efter egna önskemål. Vi använder BBIC och dataprogrammet Pro Capita.
Publiceringsdatum2014-05-23ArbetsuppgifterSom familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, stötta och handleda familjehem. Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärendena framåt. I tjänsten ingår också att tillsammans med övriga familjehemssekreterare hålla i och utbilda familjehem och hålla i introduktionsträffar för intresserade familjer. Du ansvarar för att skriva avtal och sköta ekonomiska rutiner i ärendena kring ersättning osv.
Vi arbetar med socialstyrelsens material kring utbildning av familjehem och har utarbetat nya rutiner utifrån aktuell lagstiftning kring området.
Vi arbetar med LEAN, vilket innebär målstyrt arbete och ständiga förbättringar.
KvalifikationerSocionomexamen och körkort är ett krav för tjänsten. Vi önskar att du har flera års erfarenhet av socialt arbete, företrädesvis med barn/ungdomar och utredningsarbete. Det är önskvärt att du har arbetat med familjehemsvård.
För tjänsten gäller att du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, då det är stark tonvikt på dokumentation och uppföljning.
Du ska vara flexibel, strukturerad och smidig i samarbetet med andra. Du behöver vara nytänkande, flexibel samt ha god samarbetsförmåga. Det är meriterande om du har handledarutbildning, eller erfarenhet av att hålla i utbildningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enl. överenskommelse. Tillsättningen beräknas vara klar 2014-06-30.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-06-06
Ange följande referens när du ansöker: A399620
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Rådström, Resultatenhetschef 08-52301817
Stina Hermansson, Gruppchef 08-52306144
Facklig kontaktFackliga företrädare nås via kommunens växel 08-52301000
FöretagSödertälje kommun, Placeringsenheten
AdressSödertälje kommun, Placeringsenheten
Campusgatan 26
15189 Södertälje
Kontorsadress15189
Jobbnummer 1886340
Observera att sista ansökningsdag har passerat.