Familjehemssekreterare till placeringsenheten

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
2021-10-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare till placeringsenheten " (publicerad 2022-05-24) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

BÄST I SVERIGE PÅ FAMILJEHEMSVÅRD!
Det är dit vi ska, vill du vara med på vår resa?

Barn- och ungdomsvården i Sandvikens kommun är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas! Genom flera parallella satsningar ökar vi medarbetares förutsättningar att ge det bästa möjliga stödet till de barn, ungdomar och familjer som kommer i kontakt med oss.

Bland annat genomförs en kraftig utökning av antalet socialsekreterare och familjehemssekreterare, varav våra tre familjehemssekreterare ska bli fem. Förändringsarbetet består också i att utveckla arbetsprocesser och samverkan internt och externt för att skapa långsiktigt hållbara situationer för både familjer och medarbetare. Familjehemsvården är i särskilt fokus eftersom kommunen bland annat har som målsättning att öka rekryteringen av och stödet till familjehem i egen regi. Vi strävar också efter att bli ännu bättre på att förebygga sammanbrott i placeringar och säkerställa att familjehemsplacerade barn ska få alla sina rättigheter och behov tillgodosedda, precis som andra barn.

Inom förvaltningen finns också en öppenvårdsverksamhet som erbjuder högkvalitativa och kunskapsbaserade familjebehandlande insatser, en fältverksamhet och ett ungdomsboende med fem HVB-platser och sex stödboendeplatser för ungdomar från 13 resp. 16 år. Inom ungdomsboendet sker just nu ett arbete med att ställa om HVB-delen till ett akut- och utredningsboende med syfte att öka förutsättningarna för adekvata beslutsunderlag, matchning till rätt insatser och en sammanhållen vårdkedja.

Sedan ett år tillbaka pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare, inklusive familjehemssekreterare. Syftet är att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning. Målsättningen är att projektet permanentas under 2022.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvård till förmånligt pris
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen

Placerings- och familjerättsenheten är uppdelad i tre team:
• familjehem/familjerätt
• placering barn
• placering ungdom

Som stöd för familjehemssekreterare och socialsekreterare på placeringsenheten finns en enhetschef, två gruppledare, en specialistsocionom, en handläggarassistent samt en barn- och ungdomsassistent. Vi söker nu två familjehemssekreterare till teamet familjehem/familjerätt.



Publiceringsdatum
2021-10-29

Arbetsuppgifter
Familjehemssekretarens huvudsakliga arbetsuppgift är att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt att handleda och stödja dem i deras uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare. Som familjehemssekreterare kommer du också att vara i högsta grad delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom verksamheten.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning samt kunskaper och erfarenheter inom den sociala barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Du har erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorg, med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och du besitter god förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning är meriterande, liksom handledarutbildning.

Vi utgår från att du har ett mycket stort engagemang för familjehemsplacerade barn och deras förutsättningar att få sina behov tillgodosedda under den tid de är placerade. Det är också viktigt att du är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling.

Till tjänsten som familjehemssekreterare söker vi en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga, som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du har också god förmåga att skapa tillitsfulla arbetsallianser med olika typer av familjehem, familjer och externa
samarbetspartners. Vidare har du fallenhet för reflektion och analys samt är skicklig på att fatta beslut och motivera dessa för olika mottagare. Du behöver vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet innehåller höga krav på dokumentation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen in med din ansökan!

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast möjligt efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "114-21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Gruppledare
Anna Hall
anna.janglund@sandviken.se
026-24 14 19

Jobbnummer
6078537

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: