Familjehemssekreterare till familjehemsenheten

Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna

Vill du skapa bättre förutsättningar för placerade barn och ungdomar? Vill du bli en del av ett fantastiskt team som arbetar tillsammans och stödjer varandra? Då ska du söka tjänsten som familjehemssekreterare hos oss! Här får du chansen att utveckla vår verksamhet för att verkligen kunna göra skillnad.

Vi är en arbetsgrupp som består av 24 medarbetare där vi har olika erfarenheter och kompetenser. På enheten finns en enhetschef, två teamledare och familjehemssekreterare, samt utvecklare som arbetar med fokus på familjehemsvård. Vi är måna om varandra och värdesätter kollegialt lärande och utveckling. Som ny medarbetare hos oss kommer du få en introduktion som är anpassad utifrån den erfarenhet och kunskap du har med dig.

Vi söker just nu fyra nya kollegor som vill förstärka familjehemsenheten. Tre av tjänsterna är tillsvidare och en av tjänsterna är ett vikariat på 1 år med start i juni.

Publiceringsdatum
2023-03-17

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare hos oss kan arbetsdagarna se väldigt olika ut. Rollen innebär att du utreder och bedömer blivande uppdragstagare som är intresserade av att bli kontaktpersoner, kontaktfamiljer eller familjehem, därefter matchar du dessa till rätt barn/ungdom.

Genom vägledning, stöd och coachning arbetar du i nära samarbete med familjehemmen. Dessutom ingår det att planera och genomföra kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och informationskvällar för uppdragstagarna. Arbete och uppföljning sker i nära samarbete med barnföljare på utredningsenheterna.

Du arbetar även med att fastställa ersättningsnivåer och att upprätta avtal. I arbetet ingår dokumentation som följer lagar och riktlinjer och du dokumenterar i vårt system VIVA

Med din hjälp får placerade barn och unga en trygg och stabil uppväxt.

Kvalifikationer
Vi vill att du som söker har:
• Socionomexamen, alternativt en examen inom beteendevetenskap som är kompletterad med högskolekurser i socialt arbete, psykologi och socialrätt eller förvaltningsrätt. Du kan också ha en pågående utbildning som avslutas inom kort.
• God vana vid att använda IT-stöd i arbetet.
• God förmåga att uttrycka sig på svenska, både i tal och skrift.
• B-körkort.

Det är meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet som familjehemssekreterare.
• Erfarenhet av socialt arbete.
• Erfarenhet av att dokumentera i Viva.

För oss är det viktigt hur du är som person. Du behöver kunna vara flexibel i ditt sätt att arbeta samtidigt som du behöver kunna hålla strukturen i myndighetsutövningen. Du har en god förmåga att bygga förtroendefulla relationer och bemöta människor med respekt, mod och tydlighet.

Det är viktigt att du är trygg i dig själv och gillar att planera och organisera ditt arbete självständigt. I krävande och stressiga situationer behöver du kunna behålla ditt lugn. Du kommer ställas inför en stor variation av frågor och dilemman av människor som du möter i din yrkesroll, som du förväntas kunna vägleda och guida. I detta står du inte ensam utan gruppen tar stöd av varandra.

Alla medarbetare inom familjehemsenheten behöver visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "8133".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Jenny Ingårda
jenny.ingarda@eskilstuna.se
016-710 42 68

Jobbnummer
7558383

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen: