Familjehemssekreterare, Mottagnings- och familjeenheten

Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
2021-12-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare, Mottagnings- och familjeenheten" (publicerad 2023-02-10) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vårt verksamhetsområde Myndighet, där familjehemsvårdens ingår, tillhör Socialkontoret och består av tre enheter.

I september 2021 genomförde vi en organisationsjustering som innebar att vi förändrade enheterna något för att skapa mer sammanhållna funktioner. Det blev i praktiken att vi skapade två enheter med inriktning IFO samt en enhet med fokus på
biståndshandläggning. Tjänsterna som familjehemssekreterare samlades under en enhet med namnet Mottagnings- och familjeenheten. På enheten är vi 17 medarbetare fördelat på 1 enhetschef, 1 gruppledare, 4 socialsekreterare i mottagningsgrupp, 4 familjerättssekreterare, 4 familjehemssekreterare och 3 barnsekreterare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av
vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, extern handledning och flexibel arbetstid.


Publiceringsdatum
2021-12-15

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom familjehemsvården arbetar du med:
• att rekrytera, utreda och vägleda jour- och familjehem.
• att rekrytera, utreda och vägleda kontaktperson och kontaktfamilj SoL och LSS.
• att verkställa beslut SoL, LVU och LSS.
• att följa upp biståndsbeslut tillsammans med socialsekreterare och biståndshandläggare.
• att skriva avtal med uppdragstagare.
• att bereda ärenden till och delta på Socialutskottet.
• att handleda och utbilda familjehem.
• rättssäker Myndighetsutövning och dokumentation.
• att bidra till verksamhetsutveckling på enheten tillsammans med andra enheter och externa parter.

Vi utreder familjehem enligt Socialstyrelsens BRA-fam och därefter görs vinjetter och djupintervjuer.

Arbetet är till stor del självständigt, men sker även i nära samarbete främst med de andra familjehemssekreterarna och barnsekreterarna. Du arbetar också nära arbetsledningen. I din roll som familjehemssekreterare kommer du att ha kontakt med jour-/familjehem, kontaktperson och kontaktfamiljer. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar.

I arbetet ingår också att aktivt söka information för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget och annan relevant information för området. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar vårt arbete i verksamhetssystemet Treserva.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• förmåga att driva flera komplexa ärenden samtidigt.
• förmåga att vara flexibel i din planering.
• förmåga att kommunicera och skapa förtroende för din roll.
• förmåga att arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• grundläggande IT-kunskaper.
• engagemang, drivkraft och är ansvarstagande.
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är starkt meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och familj.
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: För arbete inom IFO barn och unga ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning. Tillträde enligt överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "470/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Kontakt
Enhetschef
Henrik Ekerot
0152-296 50

Jobbnummer
6181324

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Mottagnings- och familjeenheten: