Familjehemssekreterare
Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning / Socialsekreterarjobb / Sölvesborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Sölvesborg,
Bromölla,
Karlshamn,
Olofström,
Kristianstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning i Sölvesborg Arbete- och välfärdsförvaltningen består av tre verksamheter: Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utredning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare. Vi arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund.
Förvaltningens uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden.
Placering: Barn och familj, Individ- och familjeomsorgen.
Vill du arbeta i en kommun vars ledstjärnor och värdegrund är värme, närhet och engagemang? Vi på avdelningen för Barn och familj erbjuder en arbetsplats som genomsyras av en helhetssyn gentemot våra medborgare och vi bejakar medarbetarnas personliga styrkor. Vårt arbetssätt baserar sig på ett lösningsfokuserat synsätt, inkludering och att se möjligheterna hos varje individ. Barn och familjs arbetsområden är myndighetsutövning med utredande-, barn- och familjehemssekreterare. Vi är totalt 13 medarbetare inom avdelningen. Sex utredande socialsekreterare, en socialsekreterare i mottagningsenheten, en 1:e socialsekreterare, tre barnsekreterare, två familjehemssekreterare.
Vi erbjuder dig bland annat:
• Individuellt anpassad introduktion genom mentorskap
• Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning
• Engagerade kollegor
• Friskvårdstid på arbetstid
• Flexibel arbetstid
• En fräsch arbetsplats mitt i centrum med ca 3 minuters promenad till allmänna kommunikationer.
Publiceringsdatum2022-02-10ArbetsuppgifterDitt uppdrag är att rekrytera, utreda, stödja/handleda och utbilda familjehemsföräldrar. Utöver det deltar du i uppföljning av familjehemsinsatserna tillsammans med barnsekreterare. Du kommer även utreda blivande kontaktfamiljer och upprätta avtal samt utföra andra administrativa uppgifter kopplat till våra uppdragstagare. Du utför ditt arbete i ett nära samarbete med barnets socialsekreterare.
På enheten finns ytterligare en familjehemssekreterare som arbetar med samma arbetsuppgifter. Du har stöd av 1:e socialsekreterare och avdelningschef. Möjlighet till kompetensutveckling finns.
Vi ingår i Familjehemsnätverket i Blekinge via Blekinge Kompetenscenter (BKC).
Vi samarbetar med andra kommuner när det gäller rekryteringsarbetet och utbildning av våra familjehem mm.
Våra familjehem är spridda över landet och resor ingår i tjänsten.
Handledning via extern handledare erbjuds kontinuerligt.
KvalifikationerVi söker dig med socionomexamen, erfarenhet av familjehemsarbete och BBIC. Sign 's of Safety är meriterande. Du bör ha erfarenhet av dokumentationsstödet Procapita samt god datakunskap är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation.
I arbetet som familjehemssekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp, därför är personlig lämplighet av stor betydelse. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och familj är meriterande. I din yrkesroll är det viktigt med inlevelseförmåga, lyhördhet och kreativitet i mötet med de personer vi tillsammans arbetar för. Du ska ha god förmåga att samarbeta med både kollegor och verksamhetens samarbetspartner. Arbetet kräver en god förmåga att analysera, bedöma samt fatta rättssäkra beslut.
För Sölvesborgs kommun är det viktigt att du som ny arbetstagare känner dig bekväm med vår värdegrund och vill arbeta med den i vardagen, därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Har du ytterligare språkkunskaper ser vi det som ett plus.
B-körkort, manuell växel, är ett krav.
ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. Är du intresserad av att söka tjänsten, skicka in din ansökan så snart som möjligt.
I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.
Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på
www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "11/22".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sölvesborgs kommun (org.nr 212000-0852)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sölvesborgs kommun, Arbete- och välfärdsförvaltning
Kontakt Avdelningschef
Gabriella Du Rietz
0456-81 63 44 Jobbnummer 6329765
Observera att sista ansökningsdag har passerat.