Familjehemssekreterare

Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten / Socialsekreterarjobb / Ängelholm
2021-06-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2021-11-23) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Ängelholm, Åstorp, Bjuv, Bräcke, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten i Ängelholm

Ängelholm är landets första agila kommun!
Här tänker vi nytt och vi har därför byggt en unik utvecklings- och serviceorganisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Förutom att vi har huvuduppdrag istället för förvaltningar, är det unika med Ängelholms kommun vårt signalsystem och våra agila arenor.

Vi jobbar med vardagsinnovationer och får saker att hända. Samarbete är en självklar arbetsform för oss och med vårt agila arbetssätt har vi förutsättningarna och förmågan att anpassa oss i ett samhälle som ständigt förändras. Vi lever vår värdegrund: Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft.

Ängelholm är dessutom en av Sveriges vackraste platser med kilometerlånga stränder, djupa skogar och öppna landskap och har bästa läget med utomordentliga kommunikationer till resten av Skåne, Sverige och kontinenten.

Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss? Läs mer på jobb.engelholm.se




Publiceringsdatum
2021-06-01

Arbetsuppgifter
Vi söker en engagerad och driven familjehemssekreterare som vill vara med oss och bibehålla den goda kvalitén i det viktiga arbetet inom familjehemsvården i vår kommun.
Du kommer att vara en del av ett team som i dag består av fem personer. Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är stabil, kunnig, harmonisk och som består av ett glatt gäng. Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma byggnad som våra barnutredare, barnsekreterare, teamchefer och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor.
I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem och jourhem. Kontaktpersoner och kontaktfamiljer utreds också av oss. I arbetet med familjehemmen ska du samarbeta med barnets socialsekreterare och andra aktörer runt barnet. Vi strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem.
Du ska ha en god språklig och analytisk förmåga. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Procapita. Du kommer att hantera avtal och aktuella ersättningar till familjerna.
Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten så B-körkort är ett krav. Många familjehem har husdjur så det är bra att vara förberedd på det då hembesök ingår i arbetet. Arbetsuppgifterna är ibland av akut karaktär så du behöver vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Arbete utanför kontorstid kan förekomma.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvård. Det är meriterande om du har relevant påbyggnadsutbildning i utredningsmetoden Kälvesten, familjehemshandledarutbildning samt att du är utbildningsledare i Ett hem att växa i.
Som person är du nyfiken, lyhörd, modig och har lätt för att skapa ett gott samarbetsklimat och är relationsskapande. Du har mycket god kunskap om barns utveckling och har kraft och mod att prata om jobbiga situationer och hantera långvariga relationer. Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har även förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Detta kräver att du har en reflekterande förmåga både vad gäller ditt eget förhållningssätt och kring barnen/familjerna.
Då vi är en liten arbetsgrupp är det viktigt att vi trivs tillsammans men även kompletterar varandra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Rekryteringen kommer att påbörjas innan ansökningstiden har gått ut.

Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1035372".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ängelholms kommun (org.nr 212000-0977)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten

Jobbnummer
5781658

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ängelholms kommun, Stöd och behandlingsenheten: