Familjehemssekreterare

Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt i Kungälv

Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi kommunen som växer mest i hela regionen.
Här finns över 40 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg. Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med brukarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden.

Enheten Familjehem och Familjerätt ingår i verksamheten Myndighet i Kungälvs kommun. På enheten finns i dagsläget 19 medarbetare varav Familjehemssekreteraren är en del av en arbetsgrupp som består av fyra personer samt en 1:e socialsekreterare som fördelar arbetet och metodhandleder gruppen.
Ytterligare finns det sex barnsekreterare, tre socialsekreterare som arbetar med kontaktstöd, fyra familjerättssekreterare samt två 1:e socialsekreterare.

I Myndighetsverksamheten ingår enheterna: Gemensam mottagning, Barn och Unga, Familjehem och Familjerätt, Utförarenhet, Vuxen, Funktionshinder, Stöd och Försörjning, Övrigt bistånd och Administration.

Alla är utbildade i Signs of Saftey, och implementering pågår.



Publiceringsdatum
2019-05-09

Arbetsuppgifter
I rollen som familjehemssekreterare kommer du arbeta med att rekrytera nya familjehem, utreda, utbilda och stödja familjehem i deras uppdrag. Du kommer medverka vid utformningar av genomförandeplaner för de placerade barnen och ungdomarna samt följa upp att familjehemmen har möjlighet att bidra till barnens utveckling som planerats. Du kommer att arbeta i team med utredande socialsekreterare och barnsekreterare vid placering och vid uppföljning av barn och ungdom i familjehem. Målsättningen är att vi ska ha egna familjehem och tillsammans med din grupp kommer en betydande del av tjänsten att ligga på rekrytering. Vi har alltid barnen i fokus och lägger stor vikt vid att göra ett professionellt arbete tillsammans med de andra i gruppen. Arbetet som familjehemssekreterare innebär en hel del resor varför du behöver ha körkort.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har flerårig erfarenhet från socialt arbete med barn-och unga. Det är önskvärt att du har erfarenhet av familjehemsarbete samt vidareutbildning i utredning av familjehem, helst Kälvesten samt utbildning för att utbilda i Ett hem att växa i.
Du behöver vara ansvarsfull och flexibel och ha god förmåga att bemöta människor och inge förtroende. Du är kreativ i sättet att hitta nya familjehem och att skapa kontakter. Du är en god representant för kommunen och du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Arbetet förutsätter nära samarbete mellan kollegorna i teamet.
Du tycker om att driva ett ständigt förbättringsarbete, har lätt för att samarbeta och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Du kan självständigt prioritera det dagliga arbetet och har förmågan att snabbt ställa om utifrån nya behov och perspektiv. Det är viktigt att du kan bevara ett lugn i stressiga situationer. Som person uppskattar och värdesätter du ett gott samarbete och du bidrar till att hitta nya möjligheter för samverkan
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort erfordras.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd. Detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2019-05-31 Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-23
Ange följande referens när du ansöker: A876579
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anne-Marie Lagerqvist 0303-23 91 43
Anette Birgerstam Blomqvist 0720-094040

Företag
Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt

Adress
Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt
Ytterbyvägen 2
44281 KUNGÄLV

Kontorsadress
Stadshuset KUNGÄLV

Jobbnummer
4778637

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Familjehem/Familjerätt: