Familjehemssekreterare

Socialtjänsten, Avesta kommun / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun i Avesta

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!

Vi söker nu en ny lagspelare till vår enhet på Barn-, familj- och vuxenheten. Hos oss är god sammanhållning och närhet till varandra viktiga ledord. Du kommer som familjehemssekreterare hos oss att ingå i ett team på 17 medarbetare som består av socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare samt enhetschef. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet.

Publiceringsdatum
2015-08-17

Arbetsuppgifter
Vi söker nu 1 familjehemssekreterare riktad mot barn och unga.

Ditt uppdrag består i att tillsammans med våra två andra familjehemssekretrare rekrytera, utreda, stödja och handleda familjehem samt kontaktfamiljer/kontaktpersoner. I tjänsten ingår även att hålla i grundutbildning för våra familjehem. Du kommer som familjehemssekreterare att ha ett mycket nära samarbete med den särskilt utsedda socialsekreteraren för det placerade barnet eller ungdomen.
Ett intensivt arbete pågår för att förstärka och förbättra förutsättningarna inom vården i familjehem. Detta är ett led i en trygg och säker vård där grundutbildningen " Ett hem att växa i" är en del i arbetet.

I dina arbetsuppgifter ingår också att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn- och ungomsvården. Vi kommer under hösten att fortsätta vår implementering av Signs of Safety som är ett säkerhetsorienterat, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt.

På vår enhet har vi en nära arbetsledning av både enhetschef och 1:e socialsekreterare. Hos oss får du regelbundet intern vägledning i grupp och utöver detta finns arbetsledningen väldigt nära tillhands samtidigt som du kan använda dig av dina kollegor. Vi har även regelbunden extern processhandledning som bedrivs av konsult.

Lockas du av allt detta så har du nu chansen att bli en del i vårt team!

Kvalifikationer
Du som söker ska ha socionomexamen eller påbörjat socionmutbildning och inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer rimlig. Du ska ha en positiv syn på människan och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi vill att du inger förtroende och trygghet samt har ett stort intresse för att utveckla vår verksamhet.

Som person behöver du framförallt vara lugn och stabil i stressade situationer och ha en förmåga att fokusera på rätt saker, samtidigt som du kan hålla fler bollar i luften och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver att du är lyhörd och har lätt för att samarbeta och skapa och behålla goda relationer. Du behöver själv kunna ta ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Ibland blir det bakslag och du behöver ha förmåga att förbli motiverad, vara uthållig i ditt arbete samt kunna leverera lösningar på ett konstruktivt sätt.

På den här tjänsten ser vi en målmedveten person som har förmåga att driva processer framåt samt har stor förmåga till muntlig kommunikation. Dokumentation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför även kunna uttrycka dig väl i skrift.

För tjänsten krävs B-körkort. Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer du som ska bli anställd hos oss att behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön, individuell lön
FÖRMÅNER
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme/ friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-08-23
Ange följande referens när du ansöker: A494682
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Johanna Hildensjö, Enhetschef 0226-645528 johanna.hildensjo@avesta.se
Anne Hassel, 1:e socialsekreterare 0226-645324 anne.hassel@avesta.se

Facklig kontakt
Eva Thomson, Vision 0226-645037 eva.thomson@avesta.se
Eva Holmqvist, SSR 0226-645343 eva.holmqvist@avesta.se

Företag
Socialtjänsten, Avesta kommun

Adress
Socialtjänsten, Avesta kommun
Markusgatan 25
77421 Avesta

Kontorsadress
Markusgatan 25 77421 Avesta

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2392295

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialtjänsten, Avesta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun: