Familjehemssekreterare
Upplands-Bro kommun / Administratörsjobb / Upplands-Bro
2013-03-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2017-10-13) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Upplands-Bro,
Järfälla,
Sollentuna,
Upplands Väsby,
Sigtuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upplands-Bro kommun i Upplands-Bro,
Upplands Väsby,
Håbo,
Stockholm,
Huddinge eller i
hela Sverige Socialkontoret arbetar med alla olika slags sociala frågor, uppdelade i en Myndighets- och en Utföraravdelning.
Myndighetsavdelningen består av tre enheter. Biståndsenheten för äldre och personer med funktionsnedsättning, Vuxenenheten och Barn och ungdomsenheten. Varje enhet leds av en enhetschef, och man har seniorhandläggare för stöd och metodhandledning. Kommunen har BBiC-licens och Procapita är vårt verksamhetssystem. Inom Barn och ungdomsenheten handlägger vi ärenden från förhandsbedömning via utredning till insatser inom såväl öppenvård som slutenvård samt familjehemsvård. Vi är drygt 15 personer inom enheten.
Vi utökar nu med en familjehemssekreterare, bl a pga fler ensamkommande flyktingbarn.
Publiceringsdatum2013-03-13Dina arbetsuppgifterSom familjehemssekreterare utreder du familjehemmen och ger råd och vägledning kontinuerligt. Rekrytering av familjehem sker i en kommungemensam familjepool. Du arbetar i team med socialsekreterarna inom enheten kring det barnet/den unge både inför placering och under placeringstiden samt tätt tillsammans med ytterligare två familjehemssekreterare. Vår utgångspunkt är att hitta samarbetsformer tillsammans med viktiga personer för barnet. Vi betonar samverkan både inom vår förvaltning och utanför.
Vi håller på att utveckla vägledningsmetodiken till familjehemmen utifrån ICDP.
Önskvärda kvalifikationer
Socionomexamen och erfarenhet från socialt arbete med myndighetsutövning. God kunskap om barns utveckling och om aktuell lagstiftning. Utbildning i Kälvestensmodellen krävs och ett intresse för att arbeta enligt ICDP.
Arbetet som familjehemssekreterare hos oss är självständigt och kräver god samarbetsförmåga. Du behöver kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och samtidigt ha lätt för att anpassa dig till förändringar. Du behöver vara empatisk, mogen och vara duktig på att kommunicera både skriftligt och muntligt. B-Körkort erfodras.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där det är högt i tak och med humor som en självklar ingrediens. Här finns den lilla kommunens fördelar med bl a korta beslutsvägar och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Vi har en engagerad och trevlig arbetsgrupp där vi hjälper varandra. Vi håller på att utveckla arbetet och har en ständigt pågående metodutveckling.
Alla har tillgång till extern handledning, friskvårdsubvention och vi tillämpar årsarbetstid. Vi har flextid och möjlighet att byta ut semesterersättning mot semesterdagar.
Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och etnisk mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, med tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.
För mer information kontakta tf enhetschef Anders Fransson, tel: 08-581 694 32
Fackliga företrädare nås via kommunens växel: 08- 581 690 00.
Välkommen med din ansökan snarast, eller senast 2013 04 08. Vi intervjuar löpande.
När du söker ett jobb hos oss i Upplands-Bro kommun vill vi att du använder dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på "ansök" längst ned i annonsen.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUpplands-Bro kommun
AdressUpplands-Bro kommun
Furuhällsplan 1
19681 Kungsängen
Jobbnummer 1493068
Observera att sista ansökningsdag har passerat.