Familjehemssekreterare
Ystad kommun / Socialsekreterarjobb / Ystad
2025-11-13
Visa alla socialsekreterarjobb i Ystad,
Tomelilla,
Skurup,
Sjöbo,
Simrishamn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ystad kommun i Ystad Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.
För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas.
Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.
Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.
Vi utökar vår verksamhet och söker nu ytterligare en familjehemssekreterare med inriktning mot handledning! Som Familjehemssekreterare arbetar du på Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom IFO (Social-och omsorgsnämnden). På Placeringsenheten arbetar idag totalt 13 personer enhetschef, administrativ assistent, 5 barnsekreterare, 3 familjehemssekreterare, 2 jourhemssekreterare och 1 skolsamordnare. Enhetens uppdrag att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga och kärleksfulla förhållande. För att lyckas med vårt arbete krävs därför att jourhem och familjehem håller hög kvalité.
Hos oss arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av familjehemsvård. Vi arbetar mycket nära varandra och med ett tydligt barnperspektiv. Vi är en driven grupp som tycker om att utveckla och förbättra vårt arbete. Just nu har vi påbörjat ett arbete med "mentorsfamiljehem".
Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, deltagande i Yrkesresan, friskvårdsbidrag och flera härliga kollegor med lång erfarenhet av socialt arbete.
Vi är också väldigt stolta över att arbeta med Backa barnet, för mer information besök hemsidan,
www.backabarnet.sePubliceringsdatum2025-11-13ArbetsuppgifterSom familjehemssekreterare med inriktning mot handledning kommer du vara en av två familjehemssekreterare som har fokus på vägledning och handledning till våra familjehem. Du kommer skapa en förtroendefull och bärande relation till familjehemmet genom att ge stöd, vägledning och handledning i uppdraget och i rollen som familjehem. Hos oss sker handledning minst en gång i månaden eller tätare vid behov.
Du kommer att arbeta i team tillsammans med det placerade barnets barnsekreterare och tillsammans kommer ni följa upp barnets situation i familjehemmet. I tjänsten ingår också att följa upp avtal med familjehem och andra ekonomiska frågor som rör det placerade barnet.
Tillsammans med kollegorna på enheten är du också med och arrangera utbildningar till familjehem samt våra två trivseldagar (sommar och jul) för placerade barn och deras familjehem.
KvalifikationerSom familjehemssekreterare är det viktigt att du är trygg i dig själv och har förmåga att stötta andra i svåra situationer. Då du kommer ha långvariga kontakter är det viktigt att du har god förmåga att skapa relationer och möta olika människor med respekt och värme. Andra viktiga egenskaper är samarbetsförmåga, stresstålighet, förmåga att arbeta i team men också enskilt, flexibilitet, förmåga att lyssna, kritiskt tänkande och se saker ur flera perspektiv. Det är också viktigt att du har förmåga att uttrycka dig nyanserat i tal och skrift. Du måste vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.
Kravet är att du har en socionomexamen. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat inom socialtjänsten och främst inom familjehemsvården. Utbildningar som handledarutbildning, Ett hem att växa i, ses också som meriterande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Arbetet kräver att du har B-körkort.
Urvalsprocessen kommer att ske löpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C288890".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ystad kommun (org.nr 212000-1181)
Arbetsplats Ystads kommun, Social omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Josefin Hallgren
josefin.hallgren@ystad.se 0411-577357 Jobbnummer 9603924