Familjehemssekreterare

Fagersta kommun / Socialsekreterarjobb / Fagersta
2024-01-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2024-10-29) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Fagersta, Norberg, Skinnskatteberg, Smedjebacken, Avesta eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Fagersta kommun i Fagersta

Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare.

Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR.

Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad.

Om arbetsplatsen - det här är vi!
Vill du vara en del av vårt teamarbete för en av socialtjänstens viktigaste uppgifter - trygg och säker samhällsvård? Individ- och familjeomsorgen i Fagersta söker en engagerad familjehemssekreterare, som vill vara med och bidra till god utveckling för barn, unga och vuxna i familjehemsvård.

Välkommen med din ansökan till oss i Familjehemsgruppen!

Hos oss ingår du i en liten och stabil arbetsgrupp om tre familjehemssekreterare och har nära stöd av enhetschef. Du är anställd vid Individ- och familjeomsorgen och ingår i enheten Verkställighet Barn och familj som omfattar socialtjänstens verksamheter för stöd och behandling för barn, ungdomar och vuxna. Fagersta kommun satsar på barn och unga och vi är stolta över det stöd och de resurser vi kan erbjuda, både på hemmaplan och inom samhällsvården.

Ditt uppdrag
Som familjehemssekreterare i Fagersta arbetar du för att placerade barn, unga och vuxna samt deras familjehem får adekvat stöd i alla delar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att rekrytera och utreda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer samt att på bästa sätt matcha familjehem och övriga uppdragstagare efter individens behov. Du erbjuder utbildning (Socialstyrelsens "Ett hem att växa i") och kontinuerligt stöd och handledning till familjehemmen i deras uppdrag. Du hanterar avtal och ersättningsfrågor för familje- och jourhem.

Arbetet som familjehemssekreterare är självständigt och flexibelt med stort eget ansvar, men också ett nära samarbete med såväl familjehem som professionella, både internt och externt.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra rutiner och metoder för att säkerställa att barn, unga och vuxna får sina behov tillgodosedda i familjehemsvården. Vi vet att helhetssyn och samverkan är avgörande för en god familjehemsvård och arbetar tillsammans i "interna team", där familjehemssekreterare, socialsekreterare och familjens behandlare ingår. Vi arbetar aktivt för att öka barns och föräldrars delaktighet, se och stärka familjers egna resurser samt tillsammans stödja ett välfungerande tre-delat föräldraskap i familjehemsvården.

Dina kvalifikationer och meriter
Vi söker dig som är socionom, beteendevetare, socialpedagog eller har annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller inom socialtjänstens arbetsområde för barn och unga, god kunskap om olika metoder och teorier inom socialt arbete samt om relevant lagstiftning. B-körkort är ett krav.

Du har god förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du är prestigelös, lösningsfokuserad och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete och har lätt för att genomföra, följa upp och avsluta aktiviteter inom givna tidsramar. Du kan hantera ett flexibelt arbete med stor frihet, men som även innebär att arbeta på uppdrag från andra. Du är intresserad av att ingå i ett team och du vill vara med och driva utveckling inom verksamheten.



Tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstiden.

För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister.

Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/6".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Fagersta kommun (org.nr 212000-2106)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Individ- och familjeomsorg, Verkställighet

Kontakt
Anki Olsson
0223-44866

Jobbnummer
8386308

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Fagersta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Fagersta kommun: