Familjehemssekreterare

Nora kommun, Socialförvaltning / Socialsekreterarjobb / Nora
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Nora, Lindesberg, Örebro, Lekeberg, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nora kommun, Socialförvaltning i Nora

Individ och familjeomsorgen i Nora kommun består av tre enheter; Vuxenenheten, Barn- och Familjeenheten samt AME. IFO:s Barn- och Familjeenhet består av består av åtta socialsekreterare, två familjehemssekreterare samt en administratör. Enhetschef arbetsleder tillsammans med 1:e socialsekreterare och är det dagliga stödet till socialsekreterarna.

I Barn- och Familjeenheten ingår även Öppenvård med fyra familjebehandlare och två fältassistenter. Hela enheten sitter i samma byggnad, vilket gör att vi har en nära samverkan, korta beslutsled och ett nära ledarskap. Här möts man av varierande arbetsuppgifter, stort engagemang, mycket skratt och hög professionalism.

Nora kommun har ett generöst flextidsavtal samt friskvårdsbidrag.

Publiceringsdatum
2023-10-26

Arbetsuppgifter
I din roll som familjehemssekreterare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att rekrytera, utreda, stötta och handleda familjehem. Kring varje placerat barn finns en familjehemssekreterare och en barnföljare som planerar och följer upp vården för det placerade barnet. Att matcha ett familjehem mot ett barns behov utgör en central roll i arbetet, likaså att rekrytera och utreda personer som vill bli familjehem.

Nora är en relativt liten kommun och därmed har socialsekreterarna på barn och familj förmånen att få arbeta brett med varierande arbetsuppgifter, där vi som grupp hjälps åt och är flexibla. Som familjehemssekreterare ingår du i en arbetsgrupp som hanterar handläggning av ärenden gällande barn och unga från inkommande anmälan/ansökan, via utredning till verkställighet av insats och avslut. Arbetet sker i nära samverkan med Enhetschef, 1:e socialsekreterare, administratör och barnföljare. Samarbete med andra myndigheter och organisationer förekommer i stor utsträckning. Du kommer också att delta i samverkan i norra länsdelen i Örebro län kring familjehemsarbetet. Vi har regelbunden extern ärendehandledning där vår handledare har stor erfarenhet och kunskap om de utmaningar som kommer med att arbeta med placerade barn.

Du kommer att välkomnas in i en arbetsgrupp, där styrkan är engagerade socialsekreterare med en blandad mix av erfarenhet och med ett starkt barnfokus. Vi satsar på att du ska komma in i arbetsgruppen och din roll som familjehemssekreterare, när du börjar får du en anpassad introduktion utifrån din erfarenhet och behov. Du kommer få en mentor som tillsammans med arbetsledare och chef gemensamt ansvarar för att du ska få en så bra start som möjligt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen.

Meriterande är tidigare erfarenhet av arbeta med familjehem eller familjehemsplacerade barn, myndighetsutövning inom barn och familj, kunskap och erfarenhet av BBIC. Det är nödvändigt att ha B-körkort.

Verksamheten behöver personal med god förmåga att driva utredningsprocesser, skapa team i olika frågor, bilda goda allianser med professionella och familjer. Viktigt är att kunna samarbeta med kollegor och att samtidigt ta egna initiativ och arbeta självständigt. Tjänsten kräver en god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Stor hänsyn kommer tas till personlig lämplighet samt arbetslivserfarenhet. Du är trygg i din yrkesroll, vågar tänka nytt och är öppen för att medverka i pågående utvecklingsarbete.

I den här rekryteringen kommer vi att be dig om ett utdrag ur belastningsregistret.

ÖVRIGT
Nora kommun är beläget i den norra delen av Örebro län mellan Bergslagens sjöar och skogar. Kommunen har ett fantastiskt kulturarv och ett rikt föreningsliv. Nora är en entreprenörskommun där små lokala företag lever sida vid sida med stora internationella bolag. Till antalet är vi cirka 10 700 invånare och förväntas öka stadigt under kommande år. Dessa förutsättningar och närheten till det expansiva Örebro har gjort att allt fler vill bo och etablera sig i Nora kommun.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C161507".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nora kommun (org.nr 212000-2007)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Nora kommun, Socialförvaltning

Kontakt
Enhetschef
Kristina Landström Bååk
kristina.landstrom@nora.se
0587-81098

Jobbnummer
8219204

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nora kommun, Socialförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nora kommun, Socialförvaltning: