Familjehemssekreterare

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden "Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn" som värdegrund i allt vårt arbete.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta.

Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

Välkommen att bli en av oss!

Enheten för öppenvård- och familjehem tillhör individ- familjeomsorgen (IFO) och ansvarar för socialtjänstens öppna insatser, kontaktperson, kontaktfamilj och familjehem. Enheten består av familjebehandlare, alkohol-och drogterapeut, familjehemssekreterare, en samordnare och en enhetschef. Arbetsgruppen består av totalt tio medarbetare. I januari 2021 flyttade vi till nyrustade lokaler med övriga delar inom IFO.

Kompetensutveckling är en del i att kvalitetssäkra vår verksamhet. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din enhetschef. Förutom individuellt stöd kommer du även ha extern handledning i grupp. Vill du vara med på en spännande resa där vi arbetar med tillitsbaserat ledarskap och där kompetenta medarbetare är delaktiga i verksamhetens utveckling så är detta arbetsplatsen för dig.

Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar, nära samarbete samt stora påverkansmöjligheter, vilket också präglar vår verksamhet för individ- och familjeomsorg.

På vår arbetsplats har vi flextidsavtal med arbetstid 07.30-16.15 och det finns möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Våra lokaler ligger centralt i Skutskär med närhet till restauranger, affärer och kollektivtrafik. Med ca 5 minuters gångavstånd till tågstationen och ca 1 minut till bussen är det enkelt att ta sig hit och hem.

Publiceringsdatum
2023-08-22

Arbetsuppgifter
Att vara familjehemssekreterare i Älvkarleby kommun innebär att rekrytera, utreda, ge råd och stöd samt utbilda familjehem. Du träffar familjer både på kontoret och i deras hem, både enskilt och tillsammans med barnhandläggare vid uppföljning.

Du behöver vara inställd på att tjänsten innebär både kortare och längre resor då kommunen har familjehem på olika platser i Sverige. Då vi för närvarande bygger vidare på våra tidigare satsningar för våra familjehem behöver du vara kreativ och uppfinningsrik för att bidra till den fortsatta utvecklingen för familjehemsgruppen. Som familjehemssekreterare kommer du att ingå i en arbetsgrupp inom området med två kollegor, varav en arbetar del av tjänst med kontaktfamilj/kontaktperson.

Arbetet kräver att du är självständig, målmedveten och har social kompetens då arbetet till stor del handlar om att skapa och bibehålla goda relationer med våra familjehem. Vi söker därför en ny medarbetare som gillar utmaningar och ser möjligheter.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen. Tidigare erfarenhet från arbete som familjehemssekreterare alternativt liknande arbete ses som meriterande. Vidare ses även vidareutbildningar inom familjehemsområdet, samt erfarenhet av arbete med Treserva, BBIC, BRA-Fam och Kälvesten som meriterande.

Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och ha förmåga att kontinuerligt sköta dokumentation. Vi ser även att du kan arbeta självständigt och välstrukturerat. Som person bör du vara drivande, analytisk, kommunikativ, pedagogisk och ha förmåga att ta till dig ny kunskap. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. God förmåga att samarbeta och skapa goda möten för bästa resultat är din utgångspunkt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort och körvana är ett krav då det ingår resor i tjänsten.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1242219".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Claudia Forsberg
claudia.forsberg@alvkarleby.se
026-832 54

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen
Senaste upphandlingen: Revisionstjänster Älvkarleby kommunkoncern 2023

Jobbnummer
8050074

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: