Familjehemssekreterare

Ljungby Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Ljungby, Älmhult, Hylte, Alvesta, Värnamo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen i Ljungby

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?

Ljungby kommuns familjehemsgrupp består idag av 1:e socialsekreterare, två familjehemssekreterare och fyra barnets socialsekreterare. Vi ska nu utöka gruppen med ytterligare en familjehemssekreterare, så att vi blir tre. Familjehemsgruppen är en del av myndighetsavdelningen barn och unga inom Individ och familjeomsorgen (IFO) och har ett nära samarbete med utredningsgruppen.

Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.

Publiceringsdatum
2023-08-07

Arbetsuppgifter
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och matcha familjehem och kontaktfamiljer/kontaktpersoner mot barn och unga. Du har också ansvar för att stödja och handleda familjehemmen i deras uppdrag att erbjuda en god vård för de placerade barnen och ungdomarna. Familjehemssekreterare och barnsekreterare samarbetar nära för att de placerade barnen ska få en god omsorg.

Du har stor möjlighet att påverka och planera ditt arbete. Vår målsättning är att placera barn i familjehem i egen regi.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande och gärna tidigare erfarenhet av familjehemsvård. Har du arbetat med myndighetsutövning inom Individ-och familjeomsorgens arbete med barn och unga och/eller behandling är det meriterande, liksom utbildning i utredningsmodellen Kälvesten och annan relevant vidareutbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god förmåga till samarbete med andra och din vilja att bidra till ett positivt arbetsklimat och utveckling inom familjehemsvården. Du ska ha ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt och vara trygg i din yrkesroll. För att trivas i rollen som familjehemssekreterare hos oss behöver du vara en person som är strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt. Vi ser gärna att du är social och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du ska uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver kunna vara aktiv med att bidra i vårt spännande arbete att utveckla rutiner och metoder för en familjehemsvård med god kvalitet och i enlighet med vårt förhållningssätt enligt Signs of Safety som vi arbetar med att implementera i alla delar av IFO som arbetar med barn.

Arbetet innebär resor varför B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1239699".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ljungby kommun (org.nr 212000-0670)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ljungby kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Sektionschef
Malin Söderberg
0372-78 96 95

Jobbnummer
8010461

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljungby Kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen: