Familjehemskonsulent

Ängebo Familjevård Öland AB / Administratörsjobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ängebo Familjevård Öland AB i Karlskrona, Kalmar, Växjö, Borgholm, Hultsfred eller i hela Sverige

Ängebo Familjevård arbetar med rekrytering, handledning och utbildning till familjehem. Ängebo är ett företag som startades 2007 av paret Thony & Ulla, efter att de själva varit familjehem i 20 år.
Vi har tillstånd från IVO att bedriva konsulentstödd familjehemsverksamhet, föreståndare är Marléne, hon har själv arbetat som familjehemskonsulent i flera år samt tidigare även som familjehem.

Nu har vi behov av att utöka vår personalstyrka med ytterligare 1 familjehemskonsulent, heltid med förtroendearbetstid.

Du som söker detta arbete ska utgå ifrån, alltså bo i, Kalmar - Kronoberg - Blekinge - Jönköpings län.

Viktigt är att du måste vara utexaminerad SOCIONOM.

Arbetsbeskrivning:
Som konsulent på Ängebo är du anställd med förtroendearbetstid & det är viktigt att du trivs & känner dig trygg med att arbeta ensam både hemifrån med planering av arbete men även att du trivs med att resa mycket (med tjänstebil/tåg/flyg/buss) då du ska på diverse besök/möten samt handledningsmöten ute i FH (handledningsmöte hemma hos familjehemmet minst var tredje vecka).

Vad som också ingår i ditt uppdrag är att tillsammans med en kollega intervjua nya familjehem runtom i södra Sverige ( i deras hem) där ingår även BRA-fam-bedömningar.
Utbildning och kompetensutveckling är något som ingår i arbetet.

Övriga arbetsuppgifter:
Dokumentering i journalsystem av de möten du haft. Ibland önskar socialtjänsthandläggaren dessa anteckningar i form av månadsrapport, en gång i månaden.
Du behöver trivas med samt känna att du kan hantera förtroendet att till stora delar planera din egen arbetstid för att komma upp till heltid.
Du behöver trivas med att köra bil eftersom det är så du kommer att ta dig till & från dina möten.
Du behöver vara tillgänglig på telefon för "dina" familjehem och de klienter som bor där dygnet runt förutom då du har helt lediga helger enligt "jourschema" (konsulenterna har jour var tredje helg) samt då du själv ber om ledigt (eller vid semester/sjukdom) & kopplar över din telefon till hänvisad kollega.
När mötena är på annan ort och kanske två dagar i rad kan det även krävas en övernattning på den orten som givetvis bekostas av Ängebo.
Du ska kunna vara med på den handledning och personalmöten som vi har på Öland en till två gånger i månaden.
Du behöver trivas med att ibland lämna hemmet tidigt på morgonen eller komma hem sent på kvällen samt vara den mest flexibla och anpassningsbara vid bokning av möten.
Du behöver trivas med att vara den som vid hastiga förändringar får kasta om ditt eget planerade schema. Möten kan bli inställda, bokas om, eller så kan det hända saker i dina familjehem som gör att de behöver snabb handledning eller råd & stöd (då oftast över telefon).

Du blir även en del av ett underbart arbetsgäng som ständigt strävar efter en positiv "Ängebo-Anda" där vi alla arbetar med hjärtat både mot kollegor, familjehem och klienter. Självklart stöttar vi varandra, kollegor emellan i vårt arbete. För att kunna uppnå detta är det viktigt att vi alla trivs med att arbeta på det sätt som beskrivs ovan.

När vi anställer en ny konsulent ser vi som ett extra plus att du:
Arbetat med familjehem tidigare eller på annat sätt är väl införstådd i det arbete de utför.
Arbetat med dokumentation i journalsystem.
Har utbildningar som man kan ha nytta av när det gäller familjehem och handledning.

Ytterligare beskrivning: Se hemsida.

Du är välkommen med ytterligare frågor / ansökan tillsammans med CV,
VIA MAIL.



Du har SOCIONOMEXAMEN.
Erfarenhet av handledning mot familjehem.
Du är driven och medveten om vad förtroendearbetstid innebär samt känner att detta är något som passar tillsammans med ditt privatliv.
Du är positiv och stabil som person samt har lätt för att be om och ta emot handledning.
Du är villig att utvecklas med verksamheten och arbeta för människors rättigheter och välmående samt ett starkt driv att hjälpa människor igenom olika problem eller svåra situationer.
Du är snabb och effektiv i ditt sätt att lösa oförutsedda problem.
Du älskar att vara "spindeln i nätet" som håller ihop har koll på alla olika delar kring en placering i familjehem.
Du är ärlig och lojal mot din arbetsgivare i alla avseenden samt ser det som helt naturligt att vara detta.
Du trivs att arbeta med handledning samt är flexibel och öppen för att ändra i din planerade kalender (ibland väldigt ofta).
Du har erfarenhet av att arbeta med utsatta människor i samhället (både barn, unga & vuxna) och känner dig trygg i detta samt litar på din egen förmåga i arbetet med dem.
Du vill vara en del av ett gäng som har "högt till tak" och strävar mot samma mål, öppna för dialog och vilja att lära sig mer.


Ängebo Familjevård arbetar med rekrytering, handledning och utbildning till familjehem. Ängebo Familjevård startades år 2007 av paret Thony & Ulla, efter att de själva varit familjehem i 20 år.
Vi har tillstånd från IVO att bedriva konsulentstödd familjehemsverksamhet, föreståndare är Marléne, hon har själv arbetat som familjehemskonsulent i flera år samt tidigare även som familjehem.

Nu har vi behov av att utöka vår personalstyrka med ytterligare 1 familjehemskonsulent anställd på heltid med förtroendearbetstid (läs gärna på om detta, ställ gärna frågor).

Du som söker detta arbete ska utgå ifrån, alltså bo, i Kalmar - Kronoberg - Jönköping - Västra Götaland eller Hallands län.

Viktigt är att du måste vara utexaminerad SOCIONOM.
Du får gärna ha erfarenhet av arbetsuppgifter som en familjehemskonsulent har.

Varaktighet, arbetstid
Anställningen börjar med 6 mån provanställning och eventuellt 1 mån uppsägningstid efter överenskommelse.

Publiceringsdatum
2019-04-24

Ersättning
Fast månadslön. Förtroendearbetstid.
Tjänstebil, mobil, kompl. kontorsutrustning, kompetensutveckling, tillgång till handledning i ditt arbete dygnet runt av närmsta chef. Handledning till personalgrupp av leg. Psykoterapeut med handledarutbildning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-27
Ange följande referens när du ansöker: Familjehemskonsulent

Kontakt
Ulla Gottfridsson info@angebofamiljevard.se 0485-560106

Företag
ÄNGEBO FAMILJEVÅRD ÖLAND AB

Adress
ÄNGEBO FAMILJEVÅRD ÖLAND AB
HÖGTOMTAGATAN 25
38793 BORGHOLM

Kontorsadress
Östra Kyrkogatan 7

Jobbnummer
4750153

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ängebo Familjevård Öland AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ängebo Familjevård Öland AB: