Familjehems- och familjerättsskreterare

Hallsbergs kommun / Administratörsjobb / Hallsberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Hallsberg, Kumla, Lekeberg, Örebro, Degerfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Hallsbergs kommun i Hallsberg, Örebro eller i hela Sverige

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen/Individ- och familjeomsorgen i Hallsbergs kommun söker nu socialsekreterare med inriktning Familjehem- och familjerätt.

Med visionen att vara en högt kvalificerad socialtjänst söker vi nu en medarbetare till vår nystartade familjehems- och familjerättsenhet i Hallsbergs kommun. Vill du vara med och bygga upp och bli en del av vår nya verksamhet? Vill du ha ett arbete där du verkligen gör skillnad?
Varje dag möter vi barn och familjer som behöver vår hjälp. Med våra duktiga medarbetares kompetens och vår vilja att skapa skillnad hjälper vi många människor, varje dag. Vill du bli vår nya kollega?

På vår enhet kommer du att tillsammans med andra socialsekreterare arbeta aktivt med att rekrytera, utreda och handleda familjehem samt arbeta med familjerätt. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation som följer av lagar och riktlinjer. Du kommer att arbeta i en målstyrd organisation med klienten i centrum. Du kommer att arbeta för att nå uppsatta mål samt bidra till utveckling tillsammans med dina kollegor. Hos oss på Individ- och familjeomsorgen finns ett gott utbyte och samarbete mellan kollegor, men också stöd från enhetschef och 1:e socialsekreterare.

Familjerätt och arbetet med våra familjehem är en del av arbetet som utförs inom social- och arbetsmarknadsförvaltningens Barn- och familjeenhet i Hallsberg. Som socialsekreterare inom familjerätten kommer du att göra utredningar och kortare yttranden på uppdrag av domstol i vårdnads-, boende- och umgängesärenden. På enheten handläggs även samarbetssamtal, ärenden om umgängesstöd, adoptions- och avtalsärenden samt faderskaps- och föräldraskapsutredningar.

I vårt arbete har vi ofta kontakt med personer som befinner sig i skilsmässa, separationskris eller ofrivillig barnlöshet. För oss på individ- och familjeomsorgen är det därför viktigt med en positiv människosyn och förståelse för att vem som helst kan ha behov av stöd i en svår livssituation.
Som socialsekreterare inom familjerätten arbetar du med samtliga ovanstående uppgifter.

I arbetet med våra familjehem kommer du att arbeta gemensamt med socialsekreterare/barnhandläggare i varje ärende men med olika uppdrag i förhållande till barnet/ungdomen, föräldrarna och familjehemmet.
Att arbeta som socialsekreterare inom individ- och familjeomsorgen är ett givande arbete med stor omväxling och olika uppdrag som ger variation i det dagliga arbetet. Det finns goda möjligheter att utvecklas och lära nytt. Du får möjlighet att engagera dig i olika uppdrag och främja såväl verksamhetens utveckling som din egen.

Vi erbjuder dig
Att ha duktiga medarbetare är viktigt för oss, därför erbjuder vi dig:
• Möjlighet att semesterväxla och flexibel arbetstid
• Goda utvecklingsmöjligheter, kompetensutveckling individuellt och tillsammans med kollegor
• Regelbunden extern handledning
• En god arbetsmiljö, såväl när det gäller teknik som personligt stöd
• Ett inspirerande och roligt arbete med trevliga och duktiga medarbetare
• Friskvårdsbidrag
• Möjlighet att leasa cykel och bil

Kvalifikationer och kompetens
Vi söker dig som har socionomexamen. Vi vill att du har erfarenhet av området vårdnad, boende och umgänge, alternativt har minst tre års erfarenhet av arbete inom socialtjänst med barn och ungdomar samt att du har kunskaper om lagstiftning och praxis inom det familjerättsliga området.
Erfarenhet och kunskap om familjehemsvård både vad avser arbetet med de placerade barnen och ungdomarna, deras föräldrar samt att utreda och stötta familjehem i deras uppdrag.
Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du också ha goda kunskaper i svenska i tal och i skrift, samt datorvana. Du besitter även en god analytisk förmåga.
Du har förmåga och tycker om att samarbeta med kollegor för att nå fram till det bästa resultatet för familjerna vi möter.
Du tycker om att arbeta självständigt men har också ett intresse av att delta i att utveckla enhetens kompetens och arbetsgemenskap. Du har god förmåga att strukturera och planera ditt arbete.
Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning och kunskaper om relevant lagstiftning. Du ska ha förmåga att hålla ett tydligt barnfokus när föräldrar befinner sig i konflikt samt ha kunskaper om barns behov utifrån ett anknytningsperspektiv.


Kontaktuppgifter vid frågor:
Enhetschef Maria Lidberg maria.lidberg@hallsberg.se

Välkommen med din ansökan. Vi hoppas att du vill bli en del av vår organisation!
Rekryteringsarbetet påbörjas omgående och pågår löpande under ansökningstiden och därför rekommenderar vi dig att söka så snart som möjligt.

Vi gör aktiva val avseende rekryteringsstöd och exponering inför varje rekrytering varför vi undanber oss direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2018-12-13

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-05
Ange följande referens när du ansöker: Ref nr SAF 226/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef Maria Lidberg 0582-68 54 28
Områdeschef Maria Johansson Engdahl 0582-68 53 20

Företag
Hallsbergs kommun

Adress
Hallsbergs kommun
Västra Storgatan 14
69480 HALLSBERG

Kontorsadress
Västra Storgatan 14

Jobbnummer
4507566

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Hallsbergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Hallsbergs kommun: