Familjebehandlare till öppenvårdsenheten, IFO

Krokoms Kommun / Socialsekreterarjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Ett jobb med plats för engagemang!

Har du idéer för framtiden och drivs av utmaningar? Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Välkommen med din ansökan!
Hos oss på öppenvårdsenheten får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån att medborgarna i Krokoms kommun ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för.

Välkommen till oss!
Inom socialtjänsten i Krokoms Kommun pågår en spännande och kreativ omställning till ny socialtjänstlag. Vi utökar därför vår öppenvårdsenhet med två familjebehandlare.
Öppenvårdsenheten är en av fyra enheter som organisatoriskt tillhör IFO. Enheten ansvarar för kommunens öppenvård och består av 6 familjebehandlare och 2 behandlare vuxen.
Arbetet som familjebehandlare innebär att arbeta med barn och ungdomar och deras familjer utifrån egna ansökningar, biståndsbeslut från socialsekreterare samt med stöd till familjer genom förebyggande arbete.

En dag som familjebehandlare
Som familjebehandlare arbetar du enskilt och självständigt i familjer men även tillsammans med kollegor med kvalificerat familjearbete för att uppnå uppsatta mål tillsammans med barn, unga och deras föräldrar. Arbetet sker både hemma hos familjerna och i våra lokaler. Behandlingsarbetet utgår ofta ifrån stöd i samspelet, relation och kommunikationen samt hjälp att förbättra vardagliga rutiner. En del av arbetet är förebyggande gentemot våra målgrupper. I det förebyggande arbetet arbetar du med råd och stöd utifrån service.
Verksamhetens arbete vilar på systemteoretisk grund och vi har ett lösningsorienterat arbetssätt. Vi arbetar för att stärka skyddsfaktorer och minimera riskfaktorer hos barn och unga genom att bland annat jobba med nätverket. De familjebehandlande insatserna kan vara fokus på samspel/kommunikation i familjerna, motivationsarbete eller stödjande samtal till familjer. Vår intention är att gå in mer intensivt i början för att snabbare skapa allians och komma till aktivt arbete tillsammans med familjerna. Det kan innebära mer hands on arbete i familjen för att stävja exempelvis placeringar eller för att säkra upp inför en hemflytt.
Arbetstiden är huvudsakligen förlagd till dagtid. Viss kvällstjänstgöring kan förekomma utifrån familjernas behov.
Du dokumenterar ditt arbete i vårt dokumentationssystem Viva och upprättar och arbetar efter genomförandeplaner samt följer upp dessa.
Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef och i samarbete med dina kollegor, både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär samverkan med både interna och externa samverkanspartners.

Din kompetens
Vi söker dig som vill arbeta aktivt och nära familjerna vi möter, vill motivera och verka för förändring, värdesätter samarbete, såväl med de familjer som kommer till oss som med kollegor och samverkanspartners.
Du har socionomexamen, eller annan av arbetsgivaren likvärdigt bedömd högskoleutbildning.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjebehandling, goda kunskaper kring samspel/anknytning samt kompetens och erfarenhet av samtal med barn. Kunskap kring gällande lagstiftning och riktlinjer som styr verkställighet och dokumentation av insatser inom socialtjänsten.
Du har uppnått en personlig mognad, har god förmåga att skapa relationer i ditt arbete och kan möta individer i utsatta situationer och kris. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken.
Du har god förmåga att både arbeta självständigt och i grupp. Du tar stort ansvar och egna initiativ, har god samarbetsförmåga samt engagemang och öppenhet för utvecklingsarbete inom arbetsområdet.
För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens belastningsregister en förutsättning för anställning.
Körkort B är nödvändigt.

Övrig information
Tillsvidareanställning på 100 % med tillträde snarast, enligt överenskommelse.
Vi har en löpande rekrytering så vänta inte med din ansökan eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640 161 00

En hälsning från din blivande chef
Vi erbjuder en liten personalgrupp med en bred kompetens, mycket glädje och ett nära ledarskap. Du erbjuds regelbunden extern handledning, fortbildning, friskvårdstimme på arbetstid samt möjlighet till semesterväxling. Vi är en enhet i förändring och tillsammans med mig och dina kollegor kommer du ha en viktig roll i utvecklingen av öppenvården i Krokoms kommun.
Välkommen att lämna in din ansökan!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.
Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478), https://krokom.se/
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Enhetschef, öppna enheten
Maja Jemtbring
maja.jemtbring@krokom.se
0640-162 96

Jobbnummer
8984014

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: