Expert inom arkiv- och informationshantering
Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning / Bibliotekariejobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning i Norrköping Kriminalvården växer - vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott - att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Kriminalvårdens huvudkontor ligger bara några minuters promenad från Norrköpings recentrum. Möjlighet till distansarbete finns del av arbetstiden.
Gruppen för informationsstyrning och utveckling ansvarar för styrning och utveckling inom informationshanteringsområdet. Bland våra uppgifter ingår bland annat framtagande av styrande dokument, rådgivning och stöttning vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt samt vid införande eller utveckling av IT-stöd. Vi ansvarar också för myndighetens processkartläggningar och funktioner kopplade till förvaltningsobjektet Hantera handlingar. Utöver det ansvarar vi för myndighetens Centralarkiv.
Kriminalvården står inför ett stort digitaliseringsarbete samt har behov av att effektivisera administrationen för att klara de utmaningar vi står inför. Vi behöver därför utöka vår grupp för att kunna möta behovet av arkiv- och informationshanteringskompetens.
Publiceringsdatum2024-08-28ArbetsuppgifterArbetet kommer till stor del att bestå av medverkan i olika uppdrag och projekt kopplat till digitaliseringen av Kriminalvårdens processer där du bidrar med din expertkunskap. Det kan exempelvis vara vid upphandling av nya system eller andra aktiviteter som genomförs för att effektivisera informationshanteringen. Du kommer också att ansvara för och/eller vara delaktig i olika utredningar kopplat till informationshanteringsområdet. Din roll blir att säkerställa att lagstiftning och regelverk uppfylls men också att bidra med förlag på hur kraven kan uppfyllas på ett effektivt sätt. Du kommer vidare att ta fram interna styrdokument samt ge stöttning till verksamheten kopplat till arkiv- och informationshanteringsområdet. Du kommer också att fungera som seniort stöd till dina mer juniora kollegor inom arkivgruppen. Arbetet sker tätt tillsammans med experter, verksamhetsutvecklare, förvaltningsledare och arkivarier inom gruppen och med många andra kontaktytor inom myndigheten.
KvalifikationerDu tar ansvar för din uppgift, förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Du arbetar bra med andra människor, är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning i arkiv- och informationskunskap om lägst 60 hp (40p) eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Aktuell och mångårig erfarenhet av arbete som arkivarie i statlig myndighet
• God administrativ förmåga samt vana av att använda administrativa IT-system
• Erfarenhet av arbete med digitalisering inom informationshanteringsområdet
• Erfarenhet av kravställning på IT-lösningar ur ett arkivlagstiftningsperspektiv
• Erfarenhet av att ta fram styrande dokument inom området
• Mycket goda kunskaper om gällande lagar och regelverk inom arkivområdet för statliga myndigheter
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det meriterar om du har:
• Utbildning i systemvetenskap relevant för området
• Erfarenhet av arbetet i en stor och komplex organisation
• Erfarenhet av att införa e-arkiv på en myndighet
• Erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsövergripande styrningar eller motsvarande
• Kunskaper kring bevarande av digital information i enlighet med Arkivering by design eller motsvarande
• Kunskaper om det svenska rättsväsendet
• Erfarenhet av tolkning av juridiska texter
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Läs mer om säkerhetsprövningen på:
https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
Provanställning kan komma att tillämpas.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Ersättning Månadslön Individuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C204926".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kriminalvården (org.nr 202100-0225)
Arbetsplats Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning
Kontakt Chef
Sandra Palm
sandra.palm@kriminalvarden.se 0114741603 Jobbnummer 8864828
Observera att sista ansökningsdag har passerat.