Examensarbete: Planering och optimering av framtida RM15 motorun
Saab / Datajobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Saab i Linköping,
Mjölby,
Motala,
Norrköping,
Haninge eller i
hela Sverige Att arbeta på Saab
Saab är ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet. Vi är stolta över att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, något som alla medarbetare bidrar till.
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har 13 300 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen.
Din arbetsplats
Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.
Examensarbetet utförs inom Saabs affärsområde Support & Services med möjlig placering i Arboga, Linköping (Malmslätt) eller Nyköping.
Problembeskrivning:
Det motorunderhållet som kallas Check 3 för motor RM15 i flygplan SK60 har det maximala intervallet av 1550 motorcykler och utförs i USA till en kostnad av > 1 MSEK per underhållstillfälle. Inspektioner och åtgärder som utförs vid Check 3 är definierade i motortillverkaren Williams Internationals underlag Maintenance Manual.
Avvecklingen av SK60 och därmed också motorn RM15 kan ske vid olika alternativa tidpunkter; 2014, 2017 eller 2020 (fler alternativ finns). Beslut om avveckling och eller fortsatt drift kan också komma vid olika tidpunkter under dessa år. Det finns även optioner att förändra driftprofilen för flottan. Detta försvårar avsevärt behovsplaneringen av motorunderhåll. Hur många motorer och vid vilka tidpunkter ska sändas till tillverkaren för Check 3?
Din Roll:
Ta fram en beräkningsmodell som kan användas för att planera underhåll av RM15 baserat på villkoren att minimera underhållskostnaden och inte orsaka tillgänglighetsbrist med olika avvecklings scenarier och driftprofiler. Presentera ett koncept genom att förklara optimeringsmodellen och studera ett antal olika scenarier, t.ex. -behovet av antal motorer som måste skickas för underhåll (Check 3) inkluderat alla avvecklingsalternativ om beslut tas 2011, 2012, 2013 osv.
Publiceringsdatum2010-04-23KvalifikationerExamensarbetet motsvarar (30 hp, 20 veckor heltid) eller (15 hp, 10 veckor heltid), utbildning motsvarande Flyg.Ing eller liknande. Det är meriterade och önskvärt att besitta intresse och kunskap inom matematisk modellering, t.ex. optimeringslära samt linjär programmering. Det är även önskvärt att sökande har kännedom om Matlab för att utföra beräkningsmodellen, men det går bra att använda annat analyseringprogram (programmeringsspåk) som sökande behärskar.
Start av examensarbetet sker enligt överenskommelse.
Arbetstider och omfattning20 veckor
ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2010-05-30
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktStaffan Johansson, HR, , +46 734 180671
Lars-Erik Käll, +46 766 371437
Mikael Abrahamsson, +46 734 180689
FöretagSaab
AdressSaab
Kungsörsvägen 60
73247 Arboga
Jobbnummer 634564
Observera att sista ansökningsdag har passerat.