Examensarbete 30p, Elektroniska system för flyg
Saab / Datajobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Saab i Linköping,
Mjölby,
Motala,
Norrköping,
Haninge eller i
hela Sverige Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har cirka 12 000 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen.
Vad du blir en del av
Security and Defence Solutions, ett affärsområde inom Saab, erbjuder produkter och lösningar av militära ledningssystem, luftburna spanings- och övervakningssystem, träning och simulering, flygtrafikledning, sjöfartssäkerhet, säkerhets och övervakningssystem samt lösningar för säker och robust kommunikation. Security and Defence Solutions har ungefär 3000 medarbetare varav drygt hälften utanför Sverige.
Din framtida utmaning
Idag används kommersiell elektronik, även kallad COTS (Commercial Of The Shelf), i mycket större utsträckning än förr i både för militär- och flyg- elektronik. Detta har gjort att mer jobb måste läggas ner på att säkerhetsställa funktionen. Lägg där till miniatyriseringen av elektronik med minskad effektförbrukning som möjliggör snabbare datorer, större minnena och kompaktare elektronik, dessvärre minskar robustheten hos viss elektronik mot vissa störningar som t.ex. den partikelstrålningen i vår atmosfär.
Saab AB har som tradition alltid levererat robusta och feltoleranta system. Sådana system ska ha hög funktionalitet även i tuffa miljöer. En speciell tuff miljö med krav hög funktionalitet är flygsektorn. Ett direkt resultat av bra ingenjörskonst, d.v.s. robusta och feltoleranta system, är lägre underhållskostnader. Detta är ett viktigt område för flygindustrin.
Antalet minnen, FPGA:er och processorer ökar i flygelektroniken och dessa är tyvärr känsliga mot partikelstrålningen i vår atmosfär. Dessutom orsakar denna strålning problem som är långt ifrån uppenbara. Exjobbet blir att undersöka flygelektronik som används nu och koppla dessa svåranalyserade fel som observerats under och efter flygningar för att utröna kopplingen mellan SEE (Single Event Effects), som området heter, och dessa fel, som även benämns NFF (No Failures Found). De benämns så eftersom de försvinner spårlöst i efteranalysen och dessvärre rekonstruktion av felet går inte att göra.
Detta är ett viktigt område som flygindustrin brottas med idag.
Examensjobbet är inriktat mot att analysera avionik, d.v.s. flygelektronik, med avseende på SEE. Detta betyder att man först ska uppskatta felfrekvensen hos elektroniksystemen genom SEE beräkningar och sedan analysera effekterna av dessa fel och slutligen koppla detta till NFF, de mjuka felen. Mjuka fel är fel som försvinner när strömmen bryts vilket utgör majoriteten av felen inom SEE.
Exjobbet ställer höga krav på din analyseringsförmåga och okonventionellt tänkande. Du kommer att ha kontakt med de personer inom Saab AB som ansvarar för de system du studerar.
Den du är idag
Söker driftig och utåtriktad person med intresse för teknik. Lämplig bakgrund är Civilingenjörsutbildning med inriktning mot fysik, elektronik, tele eller data.
Publiceringsdatum2012-05-15Arbetstider och omfattningHösten 2012
ErsättningErsättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-06-15
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktThomas Granlund, +46 13 18 16 22, +46 734 18 16 22
FöretagSaab
AdressSaab
Jobbnummer 1244505
Observera att sista ansökningsdag har passerat.