Erfaren verksamhetsutvecklare för utredningsanalys/kontroll

Regeringskansliet / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som erfaren verksamhetsutvecklare är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Inledningsvis kommer du att leda och delta i olika aktiviteter för att bygga upp en rättssäker och effektiv granskningsfunktion. Det innebär bland annat att ta fram processer, rutiner, driva metodutveckling och ställa krav på it-verktyg. Uppbyggnad av samarbete med andra funktioner på myndigheten samt med andra myndigheter kommer att vara en särskilt prioriterad aktivitet. Du kommer även få handleda och introducera kollegor samt säkerställa att utredningar och bedömningar uppfyller kraven på kvalitet, rättsenlighet och effektivitet. När myndigheten inlett sitt arbete kommer du även att leda utredningar om misstänkta felaktiga utbetalningar och fortsätta att leda olika utvecklingsaktiviteter.

Vi söker dig som:
• Har samhällsvetenskaplig utbildning, annan relevant utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
• Har minst två års erfarenhet av kontrollarbete, utredningar-, underrättelsearbete eller liknade uppgifter och goda kunskaper om utredningsprocesser och metoder.
• Har goda kunskaper om felaktiga väldfärdsutbetalningar, bedrägerier, ekonomisk brottslighet eller liknade område
• Har minst två års erfarenhet av att leda och delta i förändrings- och utvecklingsarbete.
• Har erfarenhet av att samarbeta med många olika aktörer
• God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av analysverktyg såsom exempelvis iBase, Analyst's Notebook, Visual analytics, Palantir, Datawalk eller likande.
• Har erfarenhet av att arbetsleda medarbetare eller kollegor.
• Har erfarenhet från utrednings- eller underrättelsearbete mot organiserad eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
• Har god kunskap om välfärdssystemen.

Publiceringsdatum
2023-06-20

Dina egenskaper
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet ställer stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för utveckling och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är också pedagogisk och bra på att anpassa dig efter situationen.
Du är bra på att leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter, visar gott omdöme och kan arbeta självständigt. Det innebär att du kan strukturera angreppssätt, ta initiativ, sätta i gång aktiviteter och driva processer framåt.

Arbetet ställer även krav på god analysförmåga med vana att bearbeta och analysera olika och omfattande informationsmängder och göra väl balanserade avvägningar. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men också snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål och kvalitetsstandard.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 13 augusti 2023.

Varaktighet, arbetstid, etc.
Heltid/Tillsvidare

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Utbetalningsmyndigheten (visa karta)
103 33  STOCKHOLM

Kontakt
avdelningschef
Gabriella Bremberg
084051345

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Regeringskansliet
Senaste upphandlingen: The Embassy in Dar Es Salaam procures Local Framework Agreement for Audit Services

Jobbnummer
7898711

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: