Erfaren socialsekreterare Barn och familj

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Älvkarleby
2024-05-17


Visa alla socialsekreterarjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden "Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn" som värdegrund i allt vårt arbete.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta.

Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

Välkommen att bli en av oss!

Älvkarleby kommun är en plats där det är lätt att trivas. Våra lokaler ligger centralt i Skutskär, nära restauranger och affärer. Fri parkering, 5 minuters promenad till tågstationen och ca 1 minut till bussen gör det enkelt att sig hit och hem. Runt knuten finns också hav, älv och natur oavsett var du befinner dig i kommunen.

Vår arbetsgrupp på tolv personer söker en ny kollega. Vi är ett välkomnande, tajt och hjälpsamt gäng som gillar att jobba i Älvkarleby, framför allt tack vare:
• Bredd i handläggningen; vi lär oss lite om väldigt mycket och utvecklas professionellt varje dag.
• Nära samarbete mellan både egna enheter och andra samarbetspartners.
• Bra handledning och strategisk kompetensutveckling.
• Korta beslutsvägar och möjlighet att snabbt gå från ord till handling.
• Flexibel arbetstid och möjlighet att jobba hemifrån varje vecka. Vår ordinarie arbetstid är kl 7.30-16.15.
• Gemensam reflektionstid och en timmes friskvård (eller friskvårdsbidrag) varje vecka.

Vi håller på att införa en kompetents- och befogenhetstrappa som tydliggör kompetensnivåer, erfarenhet, lön, ansvar, befogenhet och kompetensutveckling.
Gillar du samma saker som vi? Delar du våra värderingar - mod, vilja, respekt och helhetssyn?
Då erbjuder vi ett meningsfullt, omväxlande och ibland utmanande arbete på enheten Barn och familj. Vi tillhör individ- och familjeomsorgen (IFO) och ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning kring barn och unga. På enheten har vi samlat fyra delar som är kopplade till barn och unga: mottagning, utredning, uppföljning samt familjerätt.

Som nyanställd får du:
• en mentor i arbetsgruppen efter behov, samt kontinuerligt stöd av biträdande enhetschef
• en personlig introduktionsplan
• metodutveckling och extern handledning i grupp
• marknadsmässig månadslön utifrån reell kompetens.

Publiceringsdatum
2024-05-17

Arbetsuppgifter
Som barnhandläggare ansvarar du för att utreda och besluta om insatser rörande barn och unga upp till 20 år. Du kommer ha egna ärenden och även kunna stötta kollegor i mer komplexa ärenden gällande barn, unga och deras familjer. Ditt bidrag till kompetensutvecklingen sker genom mentorskap och medhandläggarskap. Du ger kollegorna fördjupade kunskaper i yrket som handläggare och en överblick över uppdraget att arbeta med utredningar och uppföljningar.

Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din biträdande enhetschef. Förutom individuellt stöd kommer du även ha metodutveckling och extern handledning i grupp.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha socionomexamen.
Vidare ska du:
• ha flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom Barn och familj.
• vara väl förtrogen med aktuell lagstiftning, främst inom SoL och LVU.
• vara självständig och kunna handlägga alla typer av ärenden oavsett komplexitet.
• ha fördjupad kunskap om handläggningsprocessens alla delar.
• vara trygg i egna bedömningar och långsiktiga analyser av behov.
• ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är självständig och självgående i ditt arbete. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete är viktigt för dig. Som person är du tydlig, kommunikativ och strukturerad. Du har en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du har också förmåga att strukturera och organisera ditt dagliga arbete. Du har B-körkort samt körvana.

Meriterande:
• Erfarenhet av att föredra i domstol - självständigt eller med stöd av jurist.
• Erfarenhet av att handleda andra.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi:

• flexibel arbetstid
• semesterväxling
• föräldrapenningtillägg
• avtalsförsäkringar
• löneväxling

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1295325".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Barn och familj
Ulrika Stenlund
ulrika.stenlund@alvkarleby.se
026-832 69

Jobbnummer
8688629


Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: