Erfaren Samhällsplanerare

Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, Torsby eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.




Publiceringsdatum
2022-05-04

Beskrivning
Planeringsavdelningen och avdelningen för näringsliv, universitet och turism utgör Tillväxtfunktionen och är centralt placerad på kommunstyrelsen och dess tillväxtutskott.

Avdelningen ansvarar för den översiktliga fysiska planeringen och de strategiska markanvändningsfrågorna i kommunen. Vidare leder avdelningen strategiskt viktiga utvecklingsprojekt. En annan betydande del i avdelningens arbete är att ta fram beslutsunderlag till kommunstyrelsen inom tillväxtområdet.

Vår aktivitetsbaserade arbetsplats ligger i Samhällsbyggnadshuset, centralt i staden, nära Inre Hamn.

Vi erbjuder dig stimulerande och varierade arbetsuppgifter hos oss i Karlstads kommun vars tätort håller på att utvecklas "från den stora lilla staden till den lilla stora staden" och en levande landsbygd med framtidstro.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som samhällsplanerare kommer du att arbeta med översiktsplanefrågor, utredningar och förstudier. Över tid kommer processerna du ansvarar för att variera utifrån inriktning, samarbetspartner, omfång och tidsrymd. Som erfaren processledare förväntas du komma relativt snabbt in i arbetet och på kort tid ta stort ansvar för den strategiska samhällsplaneringen. Du kommer att verka nära den politiska ledningen i form av kommunstyrelsen och dess tillväxtutskott

För att lyckas i rollen bör du ha en god förmåga att analysera och arbeta med komplexa frågor samt ha ett genuint intresse av långsiktigt planeringsarbete. Vidare har du en mycket god förmåga att uttrycka dig välformulerat i såväl text som tal samt känner dig trygg med att prata inför mindre och större grupper. Du har även en god förståelse för din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då arbetet sker i nära samspel med kollegor, medborgare, myndigheter, näringsliv och politik krävs det även att du är lyhörd och arbetar bra med andra människor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kvalifikationer
Du som söker har akademisk utbildning inom samhällsbyggnad, arkitektur eller fysisk planering. Alternativt annan adekvat utbildning kombinerat med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Grundläggande kunskaper inom för området relevant lagstiftning, exempelvis plan- och bygglagen (PBL).

Gedigen erfarenhet inom stadsutvecklings- och översiktsplaneringsfrågor samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är ett krav. Har du tidigare erfarenhet från strategisk trafikplanering eller skiss- eller ritverktyg ser vi det som meriterande.

Som person är du en uthållig problemlösare som framgångsrikt kan driva processer framåt, men du behöver också vara flexibel och smidig. Du är en bra rådgivare, inspiratör och kommunikatör. Du är van att leda utan att vara chef, och har en välutvecklad förmåga att med lyhördhet och fingertoppskänsla samordna olika intressenter.

Som nyanställd erbjuds du alltid en individuell introduktion och en flexibel planering av arbetstid. Vi eftersträvar att våra medarbetare kan uppnå balans mellan arbetsliv och privatliv. Du har även tillgång till en förmånsportal med bland annat friskvård och olika personalrabatter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Karlstads kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)

Arbetsplats
Kommunledningskontoret, Planeringsavdelningen

Kontakt
Marcus Ekholm, Planeringschef
054-5401246

Jobbnummer
6608672

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun: