Erfaren jurist inom e-förvaltning, flexibel arbetsort

Lantmäteriet, Fastighetsbildning / Juristjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lantmäteriet, Fastighetsbildning i Gävle, Falun, Uppsala, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

Genom effektiv, rättssäker och kvalitativ fastighetsbildning skapar du som medarbetare på Lantmäteriet förutsättningar för en hållbar tillväxt i det svenska samhället. Det lägger grunden för ett tryggt fastighetsägande och bidrar till en stabil samhällsekonomi.




Publiceringsdatum
2022-04-11

Arbetsuppgifter
Fastighetsbildningsstöd är en del av Lantmäteriets verksamhetsområde fastighetsbildning och har till uppdrag att stödja verksamheten. En viktig del är att stödja digitaliseringen av verksamheten.

Funktion Juridik är en del av fastighetsbildningsstöd och har till uppdrag att arbeta för en enhetlig och effektiv rättstillämpning och för att skapa förutsättningar för digital fastighetsbildning. Vid funktionen arbetar för närvarande åtta jurister och fyra förrättningslantmätare. Medarbetarna arbetar geografiskt spritt på flera orter i Sverige. Som medarbetare hos oss kommer du att komma i kontakt med ett flertal olika rättsområden. I nuläget är tjänsten i första hand inriktad mot e-förvaltning och it-rätt men kan även omfatta andra rättsliga frågor inom fastighetsbildningen.

Arbetet omfattar bland annat
• att ge stöd och bidra med expertis i juridiska frågor i syfte att säkerställa att fastighetsbildningens verksamhet bedrivs inom ramen för gällande rätt,
- att ge stöd och bidra med expertis i juridiska frågor i arbetet med digitaliseringen av verksamheten. Exempelvis genom att förtydliga rättsläget och ge vägledning, vilket kan omfatta större komplexa rättsutredningar eller att delta i kravställningsarbete,
- att självständigt driva ditt eget arbete, men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom myndigheten.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller juridisk kandidatexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av självständigt kvalificerat juridiskt arbete vid domstol eller annan statlig eller kommunal myndighet, advokatbyrå, bolag eller motsvarande och du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du ska också ha erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och ha fördjupade kunskaper inom förvaltningsrätt, dataskydd, personuppgiftshantering samt offentlighet och sekretess.

Notarietjänstgöring samt erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och digitalisering av offentlig verksamhet är meriterande. Det är vidare önskvärt att ha erfarenhet av samarbete med andra kompetenser samt erfarenhet av myndighetssamverkan eller motsvarande på e-förvaltningsområdet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete som förrättningslantmätare eller annan yrkeserfarenhet av fastighetsbildning och förrättningsverksamhet och av de författningar som är relevanta för fastighetsbildningens verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du har ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt med fokus på det gemensamma målet och hittar snabbt lösningar på problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du ser logik och samband i komplex information eller miljö, ser helheter och har förståelse för hur juridiken samspelar med exempelvis tekniken.

Du ser utanför boxen, tänker i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem. Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl och har förmåga att driva på och slutföra det som påbörjats och håller deadlines. Stress hanterar du på ett konstruktivt sätt, och du bibehåller ett gott humör vid press och motgångar.

ÖVRIGT
På Lantmäteriet arbetar vi med att säkra ägandet av fastigheter och att tillgängliggöra geodata till samhället och vi är myndigheten som tar ledning i digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen. Vi vet att våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att lyckas med vårt uppdrag. Genom att arbeta med jämställdhet och mångfald som självklara delar av verksamheten skapar vi en inkluderande kultur där olikheter är en av våra framgångsfaktorer. I vårt medarbetarskap ingår det att alla medarbetare agerar utifrån vår värdegrund: service, öppenhet och handlingskraft.

Hos oss har du möjlighet att utföra arbetsuppgifter till stor del på annan plats än kontoret. Det är verksamheten och gällande regelverk som styr. Vi kallar det den hybrida arbetsplatsen.

Placeringsort efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.

Urval sker löpande under ansökningstiden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lantmäteriet, Fastighetsbildning

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C82247-2022-27".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lantmäteriet (org.nr 202100-4888)

Arbetsplats
Lantmäteriet, Fastighetsbildning

Kontakt
Funktionschef
Anna-Carin Ljungberg
0176-20 59 85

Jobbnummer
6531535

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lantmäteriet, Fastighetsbildning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lantmäteriet, Fastighetsbildning: