Erfaren handläggare till Solna stads överförmyndarkansli

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2022-12-02

Om företaget
Överförmyndarkansliet arbetar på uppdrag av Överförmyndarnämnden i Solna stad och kontrollerar att förmyndare, gode män och förvaltare (ställföreträdare) utför sitt uppdrag korrekt.

Syftet är att omyndiga barn eller myndiga personer som inte själva kan ta hand om sig, inte ska missgynnas ekonomiskt eller rättsligt. Kansliet ger tillstånd till olika rättshandlingar och ansöker hos tingsrätten om godmanskap eller förvaltarskap för personer med olika hjälpbehov.

Vad innebär arbetet?
Som handläggare på överförmyndarkansliet är du en viktig pusselbit för att säkerställa att hjälpbehövande personer inte lider ekonomisk skada eller rättsförlust. Som handläggare kommer du att:

- inhämta utredningsunderlag och fatta beslut i frågor gällande ställföreträdarskap
- företräda överförmyndarnämnden i domstol
- bereda och föredra ärenden till överförmyndarnämnden
- granska redovisningshandlingar
- rekrytera nya ställföreträdare
- i övrigt utföra samtliga arbetsuppgifter som ingår i en överförmyndarverksamhet

Vem söker vi?
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom juridik, ekonomi, statskunskap eller motsvarande samt tidigare erfarenhet av arbete som handläggare inom en överförmyndarverksamhet. Det är särskilt meriterande om du har juridisk kompetens inom överförmyndarfrågor.

För att lyckas som handläggare behöver du vara en person som är flexibel och öppen för förändringar, med en vilja och förmåga att hjälpa andra. Rollens många kontaktytor kräver att du har lätt för att kommunicera och arbeta bra tillsammans med andra. Det är också viktigt att du är noggrann och styrs av mål- och resultattänkande i dina prioriteringar och arbetssätt.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig en viktig och stimulerande roll inom staden, där du ingår i en liten engagerad arbetsgrupp med stor teamkänsla. Som del i en mindre arbetsgrupp ges du möjlighet att kontinuerligt vara delaktig i verksamhetens utveckling. Det här är en möjlighet för dig med samhällsengagemang att få arbeta med meningsfulla frågor som gör skillnad för enskilda individer.

Solna stad har årsarbetstid för att skapa förutsättningar för en mer flexibel och behovsanpassad verksamhet samt öka medarbetarens inflytande över sin arbetstid. Du sitter tillsammans med dina kollegor i ett modernt kontorslandskap i Solna stadshus. Stadshuset är beläget i Solna Centrum, med utmärkta kommunikationer.

Organisation
Överförmyndarkansliet är en del av Stadsledningsförvaltningen vars huvudsakliga uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor inom diverse områden såsom ekonomi, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation genomförande av allmänna val, trygghet och säkerhet. Stadsledningsförvaltningen ansvarar även för samordning av och stöd till stadens övriga förvaltningar.

Mer information om ansökan
Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till enhetschef, Filip Åhlman, filip.ahlman@solna.se.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 18 december. Intervjuer kommer att ske löpande.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/371".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen

Kontakt
Filip Åhlman
08-7462222

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Solna kommun

Jobbnummer
7226430

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: