Entreprenadinköpare

Åre Kommun, Ekonomi / Inköpar- och marknadsjobb / Åre
2025-03-17


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Åre, Krokom, Östersund, Strömsund, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åre Kommun, Ekonomi i Åre

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag!

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt.

Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

Publiceringsdatum
2025-03-17

Arbetsuppgifter
Du kommer tillhöra den centrala inköpsenheten, som är en del av ekonomiavdelningen, men ditt primära arbetsområde kommer att vara kopplat till att stötta den tekniska avdelningen med upphandlingar av olika omfattning.

Inom inköpsenheten strävar vi efter att ha ett kommunikativt och lärande förhållningsätt tillvarandra där vi delar kunskap, erfarenheter och hjälper varandra att bli bättre och utvecklas i våra roller.

Vi jobbar med att förbättra och effektivisera våra inköps- och upphandlingsprocesser gentemot beställarna och där kommer du som entreprenadinköpare vara en viktig del.

Du kommer främst att arbeta med upphandlingsfrågor inom entreprenadområdet, men kan även behöva stötta kring andra områden inom den tekniska avdelningen.

Du kommer att arbeta nära sakkunniga inom kommunens tekniska verksamhet och tillsammans med kollegorna på inköpsenheten, ekonomi samt juridik och kansli.

Du kommer att ansvara för upphandling från början till slut och även vara del i utformning och utskick av RFI, marknadsundersökningar, samt vid behov ansvara för avtalsuppföljning och uppföljning av krav.

Du kommer vara rådgivande åt verksamheten i frågor som utöver upphandlingsfrågor även rör leverantörsmarknad, kravställning och avtal.

Du kommer att arbeta med upphandlingsplanering och ta fram tidsplaner för dina projekt och kommunicera med chefer och verksamheter.

Du kommer primärt arbeta projektorienterat och det är därför viktigt att du är strukturerad och analytisk och rak och tydlig i din kommunikation.

VI ERBJUDER
Som inköpare i Åre kommun har du en viktig roll när inköpsenheten utvecklas, vi står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet, vilket ger dig möjligheter att påverka.

För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterväxling och möjlighet till distansarbete.

Arbetsplatsen ligger i Åre kommunhus i Järpen.

Kvalifikationer
- Relevant akademisk utbildning (t ex bygg, juridik, ekonomi, upphandling) alternativt eftergymnasial utbildning inom inköp eller offentlig upphandling eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Goda kunskaper om gällande regler i LOU och LUF
- Erfarenhet av genomförande av entreprenadupphandlingar och avtalsutformning
- Erfarenhet och tillämpning av AB 04, ABT 06, ABK 09, ABFF samt AMA AF.
- Goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift.

- Meriterande med god förståelse och juridisk kompetens inom entreprenad och upphandlingsfrågor
- Meriterande med erfarenhet av samverkans/partnersavtal
- Meriterande med tidigare erfarenhet av kommunal verksamhet
- Meriterande med erfarenhet av Tendsign eller annat upphandlingsverktyg

PERSONLIGA EGENSKAPER
- Vi söker dig som är positiv och serviceinriktad och en god team player.
- Du trivs i rollen som problemlösare och att hantera komplexa frågor samtidigt som du är prestigelös och har god samarbetsförmåga.
- Du kommer i ditt arbete ha många interna och externa kontakter och därför är det viktigt med förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer.
- Du har god förmåga att prioritera och att se helheten och tar stort eget ansvar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning.

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning sker innan anställning.

Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C242208".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Åre kommun (org.nr 212000-2494)

Arbetsplats
Åre Kommun, Ekonomi

Kontakt
Inköpschef
Helene Törnblom
helene.tornblom@are.se

Jobbnummer
9227573

Prenumerera på jobb från Åre Kommun, Ekonomi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åre Kommun, Ekonomi: