Enhetschef verksamhetsstöd till inköpsavdelningen
 Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
 2025-10-31
 
   Visa alla administratörsjobb i Karlstad, 
Hammarö, 
Forshaga, 
Grums, 
Kil eller i 
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, 
Torsby eller i 
hela Sverige   Nu tar vi nästa steg - vill du vara med och forma framtidens inköpsorganisation?
Karlstads kommuns inköpsavdelning är en inköpsorganisation i framkant och står nu inför en spännande utveckling! Från och med 2026 delar vi upp vår avdelning i två specialiserade enheter: Upphandling och Verksamhetsstöd.
Det här är ett strategiskt steg i vår ambition att bli ännu mer effektiva, proaktiva och värdeskapande i vårt arbete.
Vi söker nu en engagerad och utvecklingsdriven enhetschef till enheten för verksamhetsstöd - en nyckelroll där du får möjlighet att leda ett kompetent team, driva förändring och bidra till att Karlstads kommun fortsätter ligga i framkant inom inköp.
Publiceringsdatum2025-10-31BeskrivningVår inköpsavdelning spelar en central roll i den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens inköps- och upphandlingsprocesser. Vi ansvarar för upphandling, uppföljning, utvärdering samt utveckling av kommunens inköp i enlighet med gällande policy och riktlinjer. I avdelningens uppdrag ingår även att samordna, förvalta och utveckla kommunens e-handel i systemet Visma Proceedo. Vårt mål är att säkerställa att kommunen gör bra affärer och att koncernens inköp bidrar effektivt till kommunkoncernens övergripande måluppfyllelse.
Inköpsavdelningen möter både specifika och gemensamma upphandlingsbehov och stödjer nämnder och bolag i inköps- och upphandlingsfrågor. Dessutom har vi ett samarbete med andra Värmlandskommuner och Region Värmland.
Välfungerande offentliga inköp är en av nycklarna för att möta det offentliga Sveriges samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3,3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Vi befinner oss i inledningen av införandet av kategoristyrt inköp.
Avdelningen är från och med 2026 uppdelad i två enheter; upphandling och verksamhetsstöd, där vi nu söker en enhetschef till enheten för verksamhetsstöd.
Dina arbetsuppgifterSom enhetschef samordnar och leder du arbetet med utveckling, e-handel, hållbarhet, avtalsuppföljning, direktupphandling och inköpssupport. Till en början består enheten av fem medarbetare men som en följd av att inköpsavdelningen uppdrag utökas, bland annat med ansvar för kommunens direktupphandlingar, kommer du inledningsvis att ansvara för att genomföra rekrytering av fyra nya medarbetare. Detta innebär att enheten senare består av nio medarbetare.
I ditt chefsuppdrag stöttar du dina medarbetare och arbetar för att enheten ska vara ett professionellt stöd till kommunens verksamheter i inköpsfrågor. Det ingår även i rollen att vara med och utveckla kategoristyrt inköp. Att utveckla avdelningens arbetssätt och jobba med långsiktig planering utgör också en viktig del av arbetet.
Du rapporterar till kommunens inköpschef, tillika avdelningschef, som du också utgör avdelningens ledningsgrupp med tillsammans med enhetschef för upphandling.
KvalifikationerVi söker dig som har akademisk examen med för tjänsten relevant inriktning som ekonomi, inköp, analys eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Du har erfarenhet av strategiskt inköpsarbete i offentlig eller privat verksamhet.
Det är meriterande om du har chefserfarenhet, men inget krav, däremot vill vi att du har någon form av erfarenhet av att leda projekt eller annan verksamhet.
Du håller dig uppdaterad, ser omvärldsspaning som en självklarhet och har ett starkt intresse av att arbeta med goda affärer i en process som bygger på ett agilt och tillitsbaserat arbetssätt med skräddarsydda lösningar efter specifika behov.
Som person har du en strategisk höjd i ditt tänkande och är van att ha ett helhetsperspektiv. Du är positiv, resultat-och målinriktad och har förmågan att leda och delegera.
För dig är det en självklarhet att motivera och inspirera dina medarbetare till goda resultat och bidra till en god och hållbar arbetsmiljö. I urvalsprocessen kommer stor vikt att fästas vid dina personliga egenskaper.
Du är van vid att hantera många kontakter, är kommunikativ och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Vidare har du en god samarbetsförmåga med förmåga att motivera och engagera. Dessutom tar du initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Du är nyfiken på hur AI kan bidra till ökad effektivitet i såväl ditt eget arbete som i den offentliga affären i stort.
Du vill utvecklas som yrkesperson och vara delaktig i att driva utvecklingen av Karlstads kommuns inköpsorganisation.
Vi ser fram emot din ansökan!
 Om Karlstads kommun 
Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via våra rekryteringssystem och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.  
Ersättning Månadslön 
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-23 
Klicka på denna länk för att göra din ansökan  Omfattning Detta är ett heltidsjobb. 
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)  
Arbetsplats Kommunledningskontoret 
Kontakt Martin Magnusson, Inköpschef 
070-0010004  Jobbnummer 9583793