Enhetschef till verksamhetsutveckling, ledningsstöd i Stockholm

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Vi söker en enhetschef som vill vara med och bygga upp vår centrala utvecklingsförmåga på division myndighetsservice genom att etablera enheten för verksamhetsutveckling. Totalt är vi drygt 400 medarbetare inom division myndighetsservice som arbetar med service mot andra statliga myndigheter.

Enheten är en del i avdelningen Ledningsstöd som har verksamhet i Östersund, Gävle, Stockholm och Norrköping.

Avdelningen för Ledningsstöd har verksamhetsansvar för:

• Samordning och planering för anslutning av nya kundmyndigheter till våra tjänsteområden.
• Förvaltning av divisionens verksamhetssystem.
• Divisionens utvecklingsarbete.
• Processarbetet inom divisionen

Huvudsakliga arbetsuppgifter

För att möjliggöra en effektivare utveckling inom divisionen och därmed bättre kunna leva upp till de utvecklingsönskemål som finns från kundmyndigheter och andra intressenter söker Statens servicecenter en enhetschef till den nybildade "Enheten för verksamhetsutveckling".

Arbetet som enhetschef kommer innebära medverkan i att bygga upp en utvecklingsenhet på divisionen och kommer som ett första steg innefatta personalansvar för 7-10 medarbetare samt budget och resultatansvar. Du rapporterar till avdelningschefen som är placerad i Stockholm. Du ingår också i avdelningens ledningsgrupp.

I rollen som enhetschef ansvarar du för att driva och samordna divisionens utveckling på kort och lång sikt samt strukturerat arbeta med planering, genomförande och uppföljning av dessa utvecklingsprojekt och initiativ. Enheten har i uppdrag att stödja våra tjänsteproducerande avdelningar i utvecklingsfrågor både gällande nya och befintliga tjänster.

Rollen innebär ett omvärldsbevakande ansvar när det gäller trender, nya tjänstekoncept samt tekniska möjliggörare inom våra tre verksamhetsområden lön, e-handel och ekonomi. Andra viktiga beröringsområden är integrationer, digitalisering samt automatisering med hjälp av RPA eller AI.

Du behöver vara kommunikativ och lyhörd då tjänsten innebär nära samarbeten både internt och externt, däribland erfarenhetsutbyten mellan våra andra skandinaviska servicecenter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk examen inom systemvetenskap eller ett för tjänsten relevant område.
• Minst fem års erfarenhet av verksamhetsutveckling inom minst ett av områdena lön, ekonomi eller e-handel.
• Minst tre års chefserfarenhet med personalansvar.

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet att förändringsledning.
• Erfarenhet och kunskap kring processarbete.
• Erfarenhet av att leda på distans.
• Erfarenhet från statlig verksamhet och förståelse för det statliga regelverket.


Vidare ska du:

• Ha ett personligt ledarskap där du känner dig trygg i din roll och anpassar dig till olika typer av medarbetare
• Vara utvecklingsorienterad och drivas av att bidra med nya lösningar
• Vara initiativrik och nyfiken på att framföra och genomföra möjligheter till utveckling
• Ha en god analysförmåga med förmåga att lösa problem
• Ha god samarbetsförmåga, både med interna- och externa parter.
• Vara mål- och resultatinriktad.
• Ha viljan att bidra med positivitet i ett klimat där vi har högt i tak.
• Kunna kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska.



Publiceringsdatum
2020-10-16

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Anställningen är placerad antingen i Stockholm, Östersund eller Gävle.

En del resor förekommer i tjänsten.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 8 november. Urval och intervjuer sker därefter. De första intervjuerna planeras att hållas under v. 48-50.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-11-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
5403231

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: