Enhetschef till upphandlings- och inköpsenheten i Norrköping

Migrationsverket / Administratörsjobb / Norrköping
2024-07-01


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Norrköping, Flen, Motala, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!

Vill du leda uppdraget att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp? Nu söker vi en enhetschef till upphandlings- och inköpsenheten på Planeringsavdelningen med placering i Norrköping.

Hos oss får du ett viktigt uppdrag där du arbetar med aktuella samhällsfrågor och där du påverkas av vad som händer i vår omvärld. Det här är ett chefsuppdrag för dig som vill leda enheten i arbetet med att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp. Upphandlings- och inköpsenheten svarar också för rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor, förvalta och följa upp avtal samt att utveckla myndighetens e-handel.

Upphandlings- och inköpsenheten ansvarar för samtliga anskaffningar och arbetar enligt ett kategoristyrt arbetssätt. Kategorierna är uppdelade i olika affärsområden där upphandlingsexpert med affärsområdesansvar förvaltar avtalen inom affärsområdet. Arbetet bygger på ett helhetsansvar över tid, vilket bland annat inkluderar upphandlingar/avrop, dialoger, strategiarbete, samt kontinuerligt uppföljningsarbete i enlighet med Migrationsverkets affärsprocess.

Totalt består enheten av ca 23 medarbetare. Myndigheten har fått flera nya uppdrag som innebär att vi även behöver bli fler på enheten över tid. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete i en verksamhet präglad av utveckling där ditt bidrag blir mycket viktigt.

Planeringsavdelningen ansvarar för de centrala verksamhetsplanerings-, budget- prognos- och uppföljningsprocesserna, samt upphandlings- och inköpsprocessen. Vidare ansvarar avdelningen för myndighetens finansiella redovisning och samlade statistik samt möjliggör extern finansiering av utvecklingsprojekt. Avdelningen har kommit långt i utvecklingen av tillitsbaserad ledning med hög grad av ansvar och förtroende för chefer och medarbetare. Som enhetschef ger du dina medarbetare goda möjligheter att utvecklas i sina roller och genomföra sina uppdrag på bästa sätt genom att bygga vidare på utvecklingskraften, ansvarstagandet och kompetensen som finns inom enheten och avdelningen.

Publiceringsdatum
2024-07-01

Dina arbetsuppgifter
Du skapar förutsättningar för ett utvecklande och positivt arbetsklimat som ger förutsättningar för medarbetare att utvecklas i sina roller och genomföra sina uppdrag på bästa sätt. Du tar tillvara på, och stärker den drivkraft som finns hos medarbetarna, genom delaktighet, engagemang och fokus på enhetens uppdrag. Du bidrar till kontinuerlig utveckling av verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv på myndighetens uppdrag och styrning. Som enhetschef ansvarar du för personal, budget och arbetsmiljö. Du ansvarar för att medarbetarna ges goda förutsättningar att leverera kvalitetssäkrat stöd i inköps- och upphandlingsfrågor till både interna och externa intressenter.

En viktig del i rollen är att ingå i Planeringsavdelningens ledningsgrupp för att tillsammans med dina chefskollegor bidra till att utveckla verksamheten och skapa goda förutsättningar för avdelningens medarbetare i sitt arbete.

Du rapporterar till avdelningsdirektören och ingår i planeringsavdelningens ledningsgrupp.

Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid att du som chef har de personliga egenskaper som krävs för att framgångsrikt klara av att leda en verksamhet i förändring. Ledarskapet du besitter är nytänkande och modernt. Vi söker därför dig som är trygg i ditt ledarskap och som kan coacha, motivera och utveckla dina medarbetare. Du har en förmåga att se helheten, har ett gott omdöme och mod att fatta beslut. I samarbetet med andra enheter och delar av Migrationsverket är du flexibel och prestigelös.

Du som söker har:

- En akademisk utbildning om minst 120hp inom juridik, ekonomi eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med aktuell och relevant erfarenhet
- Chefserfarenhet med ansvar för medarbetare, budget och arbetsmiljö i statlig myndighet
- Erfarenhet av arbete med lag om offentlig upphandling (LOU)
- Förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av projekt eller projektledning kopplat till upphandling och kategoristyrd upphandling.

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan bli aktuellt.
Arbetstid: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enligt överenskommelse
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placeringsort: Norrköping.
Tillträde för befattningen: enligt överenskommelse.

Varmt välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 24 juli 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2024-9576".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Planeringsavdelningen

Kontakt
Magnus Frid
010-2034873

Jobbnummer
8778423


Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: