Enhetschef till Resurs och familjerätten

Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltninge / Sjukvårdschefsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltninge i Kristinehamn

Vill du vara med på en spännande resa där du har möjlighet att utvecklas hand i hand med den organisation du arbetar i? Drivs du av utmaningar och ogillar meningen "det går inte"? Då är du välkommen att söka tjänsten som processchef till arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen!

Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen innehåller verksamhetsområdena individ- och familjeomsorg, arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Vår kärnverksamhet är att ge stöd och insatser så att människor når ett självständigt liv och egen försörjning.
Vår förvaltning genomgår en stor förändringsresa där vi nu utvecklas mot en processtyrd organisation med ett processorienterat arbetssätt. I vårt nya arbetssätt vill vi på allvar sätta individens behov i centrum och utforma stöd och insatser utifrån dessa behov, för att individen så snabbt som möjligt ska nå målet om ett självständigt liv och egen försörjning. Att arbeta över gränserna såväl internt som externt ser vi som en självklarhet och vi vill att förvaltningen ska vara en arbetsplats som genomsyras av öppenhet, transparens och prestigelöshet.

Förvaltningen består av tre processer; Trygga barn i trygga familjer, Egen försörjning och Ett tryggt och hälsosamt liv. Utöver processerna är vi i uppstarten av det vi kallar för Navigatorcenter, som ska fungera som en väg in till förvaltningens samtliga verksamheter. Till stöd för förvaltningen och dess ledning finns en stab bestående av stabschef, nämndsekreterare, utvecklingsledare, projektledare samt SAS (socialt ansvarig samordnare).

Till processen Trygga barn i trygga familjer söker vi nu en enhetschef för Resurs och familjerätt. Vi erbjuder dig ett spännande och utvecklande arbete i en trivsam arbetsmiljö med engagerade kollegor och medarbetare.


Publiceringsdatum
2022-06-03

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för Resurs och familjerätt blir du direkt ansvarig för den dagliga driften inom ett brett område inom den sociala barnavården. Totalt består enheten av cirka 25 medarbetare fördelat på fem olika arbetsgrupper/funktioner.

Familjestödet arbetar med beslutade öppenvårdsinsatser för barn, unga och deras familjer. I familjestödets uppdrag ingår också bemanning på familjecentralen och ungdomsmottagningen och olika typer av förebyggande arbete och gruppverksamheter för både barn och vuxna. Kommunens eget stödboende för unga i åldern 17-25 år, samt mobil verksamhet med stöd till unga i eget boende finns också inom enheten liksom den kommunala familjerådgivningen.

På enheten finns också två handläggargrupper; familjehemssekreterare som arbetar med att rekrytera, utreda och handleda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt familjerätten som arbetar med vårdnads-, boende- och umgängesmål, utredningar av faderskap och föräldraskap samt samarbetssamtal.

I dina arbetsuppgifter ingår förutom verksamhetsansvar också personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens medarbetare och du har också ansvar för budget och ekonomisk uppföljning. Som enhetschef ingår du tillsammans med din närmaste enhetschefskollega, processchef och understödjande funktioner såsom biträdande enhetschefer och samordnare i processens ledningsgrupp. Där är du med och bidrar till det strategiska utvecklingsarbetet inom processen.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen, eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, och mångårig erfarenhet från den sociala barn- och ungdomsvården. För att lyckas i rollen som enhetschef behöver du ha en naturlig förmåga, och erfarenhet av, att leda andra och att driva förändringsarbete. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning, tycker om att påverka och är inkluderande. Du arbetar hårt för att nå våra mål, både vad gäller att leverera en högklassig service till medborgarna, att hålla våra budgetramar och att vara en attraktiv arbetsplats. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Eftersom arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen tillämpar ett processorienterat arbetssätt är det meriterande om du har erfarenhet av ett sådant arbetssätt.

ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.

Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltninge

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1131811".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltningen

Kontakt
Förvaltningschef
Kambiz Asadollahi
kambiz.asadollahi@kristinehamn.se

Jobbnummer
6710005

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltninge

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Arbete, kompetens och välfärdsförvaltninge: