Enhetschef till operativ enhet

Integritetsskyddsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-20


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten i Stockholm

Vårt uppdrag berör hela samhället. Vi bidrar till en hållbar digitalisering, där offensiv innovation kombineras med ett starkt integritetsskydd. Vill du också arbeta för ett tryggt informationssamhälle med viktiga frågor om dataskydd och kamerabevakning? Då ska du söka jobb hos oss.

IMY söker nu en enhetschef som kan leda arbetet i en av våra operativa enheter med fokus på dataskyddsfrågor. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en dynamisk verksamhet med ett viktigt uppdrag som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

Publiceringsdatum
2025-03-20

Dina arbetsuppgifter
I din roll som enhetschef tar du ansvar för verksamhetens framgång genom att sätta tydliga mål, följa upp verksamheten och säkerställa att dina medarbetare har förutsättningar att bidra till att myndigheten genomför sitt uppdrag på bästa sätt. Du leder medarbetarna på ett sätt som skapar engagemang och utveckling där ni tillsammans ansvarar för att utveckla effektiva arbetsformer som bidrar till hög produktivitet och rättslig kvalitet i enhetens ärendehandläggning. Du samarbetar även med myndighetens chefer kring gemensamma arbetsprocesser och bidrar till ett ständigt förbättringsarbete.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att

• planera, leda, fördela och följa upp arbetet så att enheten når uppsatta mål
• fatta beslut i operativa ärenden
• etablera tydliga strukturer och rutiner för arbetet
• bidra till effektivisering och utveckling i enlighet med myndighetens målbild och strategiska inriktning
• bidra till en god kultur och ett gott samarbete i enlighet med myndighetens värdegrund

Som enhetschef inom den operativa verksamheten rapporterar du till en avdelningschef. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och

myndighetens chefsforum där du verkar för ett myndighetsövergripande helhetsperspektiv.

Du kommer att leda en enhet med ett tiotal medarbetare, huvudsakligen jurister, som arbetar med klagomål och tillsyn samt olika former av vägledning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du är en erfaren ledare med omvittnat god förmåga att styra och leda verksamhet samt att engagera och motivera dina medarbetare. Med en god förmåga att sätta mål, delegera ansvar och följa upp resultat skapar du förutsättningar för både verksamhetens och medarbetarnas kontinuerliga utveckling. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har dokumenterad erfarenhet av

• kvalificerat arbete med data- och integritetsskydd.
• att ha arbetat i händelsestyrd verksamhet
• verksamhetsutveckling och förändringsledning
• att ha arbetat med vägledningsarbete eller tillsynsverksamhet
• erfarenhet av arbete på myndighet

Dina personliga egenskaper

Vi söker dig som har ett utvecklingsorienterat förhållningssätt och hittar konstruktiva lösningar även i en dynamisk arbetsmiljö. Vidare kan du se enskilda frågor i ett större perspektiv och agera utifrån vad som är bäst för hela organisationen. Du har ett gott omdöme och visar det i dina uttalanden, beslut och handlingar. Dessutom är du är skicklig på att skapa goda relationer och samarbeten på olika nivåer i organisationen.

Som person är du prestigelös, analytisk och tillmötesgående, du lyssnar in olika perspektiv och fattar därefter välavvägda beslut. Du arbetar effektivt under skiftande förutsättningar och kan leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning. För att lyckas i rollen behöver du även vara pedagogisk och ha en mycket god kommunikativ förmåga.

Som ledare motiverar och utvecklar du dina medarbetare genom ett coachande förhållningssätt. Du skapar engagemang och ger dina medarbetare både förtroende och ansvar för det operativa genomförandet.

Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Arbetet utgår från våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna tjänst. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.



Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna
Avdelningschef Malin Blixt, 08-515 15 406
HR-specialist Julia Martinez Palm, 08-657 61 64
Facklig företrädare, Theodor Adolfsson, 08-657 61 13

IMY tar hjälp av rekryteringspartner Source Exectutive i denna rekryteringsprocess.



Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 14 april 2025. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/ledigajobb. Tjänstens referens IMY-2025-4736

När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Integritetsskyddsmyndigheten (org.nr 202100-0050)

Jobbnummer
9236128

Prenumerera på jobb från Integritetsskyddsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten: