Enhetschef till ny avdelning för bredbandsstöd

Post- och Telestyrelsen / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vi söker en enhetschef till en nybildad avdelning med ett stort och utmanande uppdrag om tilldelning av bredbandsstöd. Om du är trygg i din ledarroll och har förmågan att skapa engagemang samtidigt som du har ett strategiskt och lösningsorienterat sinne så kan dig vara dig vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Regeringen har gett PTS ett uppdrag att vara huvudman för fördelning av bredbandsstöd på landsbygden. Under 2021-2025 sker en större satsning och fördelning av utökade stödmedel inom bredbandsområdet. PTS har därför inrättat en ny avdelning för att hantera bredbandsstödet och angränsande uppdrag, exempelvis hantering av stödmedel för IT-infrastruktur från EU.

Den nybildade avdelningen för bredbandsstöd kommer bestå av tre enheter och vi söker nu en enhetschef till en av enheterna.

Vad ska jag arbeta med?
Som enhetschef arbetar du nära avdelningschefen och dina enhetschefskollegor för att avdelningen och hela PTS ska nå gott resultat. Dina arbetsuppgifter blir att under avdelningschefen utveckla, leda och planera enhetens verksamhet samt representera enheten gentemot omgivande intressenter. Du har också ansvar för årlig planering och uppföljning av enhetens verksamhet och budget.

Du ansvarar för att leda enhetens verksamhet mot de befintliga målen för bredbandsuppdraget, vilket innefattar utlysning, tilldelning och uppföljning av regeringens bredbandsstöd i enlighet med budgetproposition för 2021 och PTS regleringsbrev. I ansvarsområdet ingår även ansvar för förvaltning och utveckling av processer för PTS bredbandsstödsverksamhet.

Verksamheten innebär många samverkansområden med regeringskansliet, EU, andra myndigheter, län, regioner och regionala bredbandskoordinatorer. En god dialog med och förståelse för de marknadsaktörer som investerar i nät är också centralt i verksamheten.

Då avdelningen är under uppbyggnad är fördelning av ansvar och uppgifter mellan de tre enheterna ett pågående arbete. Avdelningen består av både medarbetare som har arbetat på PTS sedan tidigare och nyanställda medarbetare.

Vem söker vi?
Vi söker dig med relevant akademisk examen, t.ex. inom ekonomi, juridik eller teknik samt erfarenhet av budget- och personalansvar.

Meriterande är:

• erfarenhet av förändringsledning och grupputveckling
• kunskap om samverkan med andra myndigheter och regioner
• erfarenhet från arbete i nära samverkan med eller inom regeringskansliet
• kunskap om bredbandsstöd

Som ledare på PTS förväntas du att skapa motivation, tydlighet, delaktighet och engagemang för och tillsammans med ditt team. Därför lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du:

• är lösningsorienterad och har god organisatorisk förmåga
• är strategisk och ser helheter
• är drivande och har mycket god samarbetsförmåga
• har förmågan att skapa motivation, tydlighet, delaktighet, engagemang och välfungerande grupper

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Anställningen är en tvåårig visstidsanställning med möjlighet till förlängning. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 4 februari 2021. Diarienummer 21-287.

För mer information kontakta avdelningschef Patrik Bystedt, 08-678 57 71 eller HR-specialist Johan Gustavsson, 08-678 58 11.

För kontakt med våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer maila till saco@pts.se eller st@pts.se

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-01-20

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Post- och Telestyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
5532090

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: