Enhetschef till hemtjänsten

Strängnäs kommun, Ordinärt boende / Administratörsjobb / Strängnäs
2022-07-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Enhetschef till hemtjänsten" (publicerad 2022-09-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Ordinärt boende i Strängnäs

Hemtjänsten inom Strängnäs Kommun består idag av 3 geografiska områden samt larm och nattpatrull. Under hösten kommer vi att utöka vårt verksamhetsområde med en enhet till och varje enhetschef kommer därmed att ha ca 30-35 medarbetare. I mars månad beslutade Kommunfullmäktige att påbörja en avveckling av LOV och påbörja arbete med att införa LOU för hemtjänsten vilket innebär att hemtjänsten står inför en förändringsresa fram till 2024.
Vi söker nu en enhetschef till enhet 1, placerad i Mariefred. Vi letar efter dig som vill vara med och leda Strängnäs kommuns hemtjänst in i framtiden, och som lockas av att anta de utmaningar vi ställs inför i en tid av omställning och förändring samt vara en del av införandet av digital teknik.

Vill du vara med i arbetet att knyta ihop kvalitet för brukarna med en god arbetsmiljö för medarbetarna? Är du modig och tycker om att arbeta tillsammans med andra, leda dig själv och medarbetare utifrån gemensamma ramar? Kan du kommunicera på en nivå som alla förstår och som skapar ett klimat som främjar deltagande och engagemang? I så fall vill vi gärna läsa din ansökan!

Strängnäs kommuns enhetschefer får möjlighet till ledarskapsprogram och andra interna utbildningar. Kommunen erbjuder dessutom friskvårdsersättning, löneväxling till lediga dagar samt förtroendearbetstid.


Publiceringsdatum
2022-07-11

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål, tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både operativa och strategiska frågor som rör både din del av verksamheten och enheten som helhet.

Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning utefter fastställd budget. Du stärker och motiverar medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Du är närvarande i ditt ledarskap och har fokus på det dagliga arbetet. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Till din hjälp i det dagliga arbetet har du en samordnarfunktion samt möjlighet till att arbeta med ombudsroller samt specialistkompetenser.

Ditt ledarskap ska syfta till att våra brukare får en god och personcentrerad vård och omsorg med god kvalitet. Vi vill att du delar våra goda värderingar som innebär att ledarskapet bidrar till att skapa meningsfullhet för brukarna, medarbetarna och alla våra samverkanspartners. Som chef i verksamheten är du närvarande, engagerad och en del av teamet.

Ditt ledarskap är tydligt, professionellt och förutsägbart. Tillsammans med medarbetare och arbetsplatsombud arbetar du för att skapa en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi förväntar oss att du leder och styr ditt ansvarsområde i verksamheten resurseffektivt och med hög kvalitet mot uppsatta mål. Du ser kvalitetsarbete och arbete för hög frisknärvaro som en självklar arbetsuppgift.


Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• har en relevant akademisk högskoleutbildning, exempelvis som socionom, socialpedagog, beteendevetare och eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• har goda kunskaper inom området äldreomsorg/hemtjänst, aktuella lagstiftningar samt ekonomi och arbetsrätt,
• har arbetat som chef i minst tre år,
• har en vana att arbeta med samt implementera digitala verktyg,
• har körkort med behörighet B.


Dina personliga egenskaper
• självgående och initiativtagande med en god samarbetsförmåga,
• trygg, stabil och har självinsikt,
• tar initiativ till nya förslag och arbetssätt. Sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat,
• besitter förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål,
• skapar engagemang och delaktighet,
• visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det.

Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av samverkan med fackliga representanter.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "339/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Kontakt
Områdeschef
Åsa Eriksson
asa.eriksson@strangnas.se
0152-299 24

Jobbnummer
6813518

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Ordinärt boende

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Ordinärt boende: