Enhetschef till Försörjningsstöd
Lerums kommun / Sjukvårdschefsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum Lerums kommun är indelad i fyra sektorer. Sektor stöd och omsorg leds av en sektorschef och är indelad i fyra verksamhetsområden. Respektive verksamhetsområde leds av en verksamhetschef och i verksamhetsområde myndighet finns enheter som bland annat arbetar med försörjningsstöd, barn- och unga, funktionshinder och beroende samt biståndshandläggning för personer över 65 år.
Om du drivs av ett starkt professionellt engagemang med klienten i centrum och söker utmaningar, då ska du arbeta hos oss! På försörjningsstödsenheten hanteras ansökningar om försörjningsstöd och bistånd till boende. Från årsskiftet kommer enheten att även hantera kommunens sociala boendekontrakt. Vidare tillhör handläggare för våld i nära relation organisatoriskt denna enhet. På enheten finns flera medarbetare som har lång erfarenhet av myndighetsutövning från både kommun och andra myndigheter. Vi tror att den samlade kompetensen hos medarbetarna skapar goda förutsättningar till utveckling och nytänkande.
Publiceringsdatum2017-12-27ArbetsuppgifterSom enhetschef ansvarar du för att leda arbetet i att utreda rätten till försörjningsstöd och bostadsanskaffning samt en rättssäker handläggning och en god service till de sökande. Du leder den operativa verksamheten mot uppsatta mål, följer upp arbetet på enheten i nära samverkan med verksamhetschef och andra enhetschefer samt stöttar medarbetarna i ärenden. Tillsammans med dina medarbetare och chefskollegor ansvarar du för att skapa en kostnadseffektiv verksamhet med goda resultat för våra klienter.
Du har fullt ledningsansvar för verksamhet, ekonomi och personalansvar för 15 medarbetare. Till din hjälp finns även en metodhandledare. Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp som för närvarande består av ytterligare fyra enhetschefer samt verksamhetschef. Inom verksamhetsområdet finns tillgång till stöd från HR, ekonomi, kommunikation och administration. Verksamhetsområdet har även en utvecklingsledare.
Du företräder enheten utåt i ärenden som gäller myndighetsutövning, tar initiativ till metod- och kvalitetsutveckling inom enheten samt arbetar för en fortsatt specialisering hos personalen. Du samverkar med andra myndigheter och huvudmän för att uppnå de bästa lösningarna för våra olika målgrupper.
KvalifikationerDu som söker är socionom eller har en likvärdig utbildning. Det är meriterande om du har ledarskapsutbildning och är intresserad och uppdaterad i aktuell forskning och lagstiftning. Vi ser gärna att du har MI-utbildning (motiverande samtal) och utbildning i systemteori. Vi söker dig med chefserfarenhet, lång erfarenhet av socialt arbete och goda kunskaper i att arbeta utifrån socialtjänstens förutsättningar och gällande lagstiftning. Du ska ha förmåga och viljan att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du bör kunna hantera många olika utmaningar samtidigt, vara framåtsträvande och ha visioner.
Som person är du lätt att samarbeta med, bra på att lyssna in och förstå medarbetarnas arbetssituation. Du kan ta vara på deras kompetens samt är flexibel och öppen för att tillsammans med dem prova nya idéer och perspektiv. Vidare är du en drivande och stabil person med god förmåga att nå resultat i verksamheten.
Vi ser det som en självklarhet att du behärskar socialtjänstlagen, förvaltningslagen och offentlighet och sekretesslagen. Det dagliga arbetet kräver ett nära och tätt samarbete både inom och utom enheterna och det är viktigt du i denna process kan få med medarbetarna så att de växer i sina roller och att alla bidrar till att skapa en god arbetsmiljö.
Du har en god förmåga att hantera det ekonomiska ansvaret och ser sambanden mellan resurser och resultat på ett klart sätt. Datorvana och förmåga att snabbt kunna ta till sig nya IT-verktyg är en förutsättning för arbetet liksom god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
ÖVRIGT
Lerums kommuns vision - att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.
Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.
Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2018-04-01 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-01-14
Ange följande referens när du ansöker: A743160
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Enbuske
maria.enbuske@lerum.se 0302-522367
FöretagLerums kommun
AdressLerums kommun
Box 225
44380 Lerum
KontorsadressBagges Torg 44380 Lerum
Jobbnummer 3875537
Observera att sista ansökningsdag har passerat.