Enhetschef till enheten för tillgänglighetsregler
Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Är du en erfaren ledare som varit med och byggt upp en enhet eller avdelning med framgång tidigare? Får med dig din medarbetare genom att ge dem förutsättningar, vara lyhörd och använda din kommunikativa förmåga? Har du dessutom erfarenhet av att leda kvalificerade specialister och egen erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete så kan du vara den vi söker!
PTS har tilldelats ett nytt ansvarsområde som omfattar implementeringen av tillgänglighetsdirektivet, en ny EU-reglering som börjar gälla i Sverige från och med den 28 juni 2025. Enheten för tillgänglighetsregler kommer att ansvara för att ta fram föreskrifter på området och ska framledes bedriva tillsyn samt marknadskontroll av produkter och tjänster för att säkerställa att marknadsaktörerna lever upp till de krav som ställs i enlighet med regleringen.
Om rollen
Eftersom uppdraget och verksamhetsområdet är nytt för PTS ingår det i rollen att tydliggöra uppdrag och mål för den nya enheten. Då verksamheten är i en uppbyggnadsfas kommer du att, tillsammans med dina medarbetare, utveckla enhetens arbetssätt samt ansvara för att skapa ett väl fungerande team där delaktighet, ansvarstagande och engagemang är förutsättningar för framgång.
Du kommer också att ha en ledande roll i att driva och utveckla samarbetet med andra enheter och avdelningar på PTS men också externt med andra myndigheter och de marknadsaktörer som omfattas av direktivet.
Enheten kommer att bestå av sju medarbetare med specialistkompetens inom juridik, ekonomi och teknik. I din roll ingår att, förutom att ansvara för att utveckla enhetens arbetssätt, leda och fördela arbetet, ansvara för årlig planering och uppföljning samt budgetansvar. Som chef för enheten ingår du i avdelningens ledningsgrupp.
Vem är du?
För att lyckas och trivas i rollen tror vi att du är trygg i dig själv och i din kompetens och du förstår att samarbete och delaktighet är framgångsfaktorer för att nå goda resultat. Du har ett starkt eget driv och då enheten är ny ser vi att det är en fördel om trivs i, och har erfarenhet av att leda i förändring samt att du når fram till dina medarbetare via din lyhördhet och kommunikativa förmåga. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Flerårig ledarerfarenhet med budget och personalansvar
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har:
• Kunskaper och erfarenheter från offentlig förvaltning, myndighet eller annan verksamhet inom enhetens ansvarsområde
• Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete och kännedom om framtagning av föreskrifter och tillsyn inom området
• Erfarenhet av att vara med och bygga en avdelning eller enhet från grunden
• Erfarenhet av arbete med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.
Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.
Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Personlighetstester kommer att förekomma som en del i urvalsprocessen.
Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.
Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.
Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!
På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.
Välkommen med din ansökan senast .
För mer information kontakta tf avdelningschef Marielle Sjögren på
Marielle.Sjogren@pts.se. I denna rekrytering arbetar vi ihop med Home Of Recruitment.För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till
saco@pts.se.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 8186449
Observera att sista ansökningsdag har passerat.