Enhetschef till enheten för Behörighet 1 - Socialstyrelsen - Administratörsjobb i Stockholm
Enhetschef till enheten för Behörighet 1
Socialstyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshinderfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden men också till enskilda som ansöker om behörighet och till organisationer som ansöker om statsbidrag.

Vi söker nu en enhetschef till enheten för behörighet 1. På enheten utreder och handlägger vi ansökningar om legitimation och särskilt förordnande att utöva yrket för de som har en utbildning inom EU/EES. Vi utreder och handlägger också ansökningar om specialistkompetensbevis för läkare och tandläkare oavsett utbildningsland. Här hanteras även ansökningar om intyg för den som har för avsikt att utöva yrket i ett annat EU/EES-land. Värdskapet för ST-rådet är också placerat på enheten.

Publiceringsdatum
2018-04-03

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef är du ansvarig för personal, verksamhet, budget och resultat. Vi söker dig som vill leda, styra och utveckla verksamheten. Du drivs av att utveckla processer och arbetssätt för att uppnå effektiva och kvalitativa flöden, korta ledtider och hög servicegrad. Tillsammans med din enhetschefskollega på behörighetsenhet 2 formulerar du strategier och mål för verksamheten samt leder personalen på din enhet på ett sätt som skapar engagemang och utveckling. Genom att ta tillvara på den drivkraft som finns hos medarbetarna och att skapa förutsättningar för delaktighet, engagemang och fokus på våra sökande bidrar du till fortsatt utveckling av verksamheten. Måluppfyllelse, effektivisering av våra arbetssätt och en god arbetsmiljö prioriteras högt. Du har ansvar för enhetens kompetensförsörjning på kort och lång sikt. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du bidrar till ett gott samarbetsklimat och arbetar för att avdelningen och myndigheten når sina mål.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen med inriktning mot juridik eller annan sam-hällsvetenskaplig utbildning som Socialstyrelsen finner relevant. Du har erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal- och budgetansvar. Du har också god kunskap om och erfarenhet av statlig styrning eller av annan politiskt styrd organisation.Ditt ledarskap är tryggt, tydligt, resultatinriktat och präglas av tillit till dina medarbetares kompetens och förmåga.

Du kommer att självständigt eller tillsammans med andra att representera Socialstyrelsen externt i olika sammanhang, såväl nationellt som internationellt. Du har därför en god förmåga att kommunicera på svenska och engelska med olika målgrupper, inklusive media. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av kvalitativ och effektiv ärendehandläggning samt mål- och resultatstyrning. Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med beslutsfattande som innebär myndighetsutövning gentemot enskilda samt erfarenhet av att ha arbetat i en processtyrd organisation är också önskvärt.

Beskrivning av avdelningen för behörighet och statsbidrag
Avdelningen för behörighet och statsbidrag bereder ärenden om behörighet (legitimationer) och hanterar statsbidrag. Avdelningen består av två behörighetsenheter, en statsbidragsenhet och ett AC-stöd. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring (ST-rådet) och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag. Avdelningens ledningsgrupp består av avdelningschefen, ledningssamordnare, kvalitetssamordnare och enhetscheferna.

De två behörighetsenheternas ansvar och uppdrag är att pröva och utfärda legitimationer, specialistkompetensbevis och intyg m.m. till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården samt socialtjänsten. Arbetet sker enligt reglerna i bl.a. patientsäkerhetslagen (2010:659) och syftar bl.a. till att säkerställa att hälso- och sjukvårds-personal har rätt kompetens. Eftersom det löpande arbetet, den långsiktiga verksamhetsutvecklingen och den årliga verksamhetsplaneringen samt uppföljningen samordnas mellan de båda enheterna krävs ett mycket nära samarbete mellan dig och den andra enhetschefen för behörighetsverksamheten.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare, med ett chefsförordnande på sex år, och placeringen är på avdelningen för behörighet och statsbidrag i Stockholm. Myndigheten tillämpar provanställning om 6 månader.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2018-04-15. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 2.6.1-8811/2018. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
4058566

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: