Enhetschef till Byggenheten

Örnsköldsviks kommun / Administratörsjobb / Örnsköldsvik
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Örnsköldsvik, Nordmaling, Kramfors, Bjurholm, Sollefteå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örnsköldsviks kommun i Örnsköldsvik

Samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att aktivt verka för att bygga en säker, trygg och hållbar kommun med en god miljö för alla som bor, verkar och besöker Örnsköldsvik.

Vi har en vision om att år 2030 är Örnsköldsvik ett kreativt nav med stark utveckling där initiativ och idéer tas till vara.

En plats för 65 000 nyfikna med framtidstro. Här känner människor trygghet, gemenskap och glädje. Tillsammans bygger vi en framtid för fler! Örnsköldsvik befinner sig i en expansiv fas. Utvecklingstrycket är stort och även viljan att utveckla är stor hos såväl medborgare, exploatörer, medarbetare som politiker. Vi ser en riktigt spännande framtid framför oss.

För att kunna möta utvecklingen av kommunen söker vi dig som vill bli vår nya chef för byggenheten och som med driv och engagemang vill utveckla Örnsköldsvik mot målet att bli en plats för 5000 fler!

Uppdraget
Är du redo för en ny utmaning och har ett genuint intresse av att skapa god service till våra medborgare och företag? Som chef för Byggenheten har du en viktig roll i kommunens framtid och bidrar aktivt till att vår samhällsplanering resulterar i tillväxt och utveckling på ett ansvarsfullt sätt.

Som chef för Byggenheten kan du förvänta dig ett inspirerande arbetsliv med ständigt nya utmaningar. Enheten ansvarar för bland annat bygglov, förhandsbesked, bygganmälan, strandskyddsdispenser, obligatorisk ventilationskontroll samt energi- och klimatrådgivning.

Vi arbetar med ett flexibelt arbetssätt, vilket innebär att du har möjlighet att arbeta hemifrån en del av din arbetstid. Som chef erbjuds du goda möjligheter till stöd och utveckling i ditt ledarskap via olika ledarforum och chefsprogram, exempelvis chefsutbildning och arbetsmiljöutbildning.

Publiceringsdatum
2023-02-28

Dina arbetsuppgifter
Som chef för Byggenheten kommer du att övergripande leda, planera, utveckla och samordna bygglovsverksamheten. Enheten består av cirka 20 medarbetare som du kommer att ha personalansvar för.

I rollen ingår att stötta och coacha verksamhetens medarbetare med kunskap och handledning samt ge dem förutsättningar att utvecklas i sitt arbete. Du är även delaktig i vidareutvecklingen av enhetens arbetsmetoder, verktyg och systemstöd.

Du bidrar till att skapa en sammanhållen samhällsbyggnadsförvaltning som utmärks av en tydlig servicekultur och som aktivt arbetar för kommunkoncernens bästa. En hög servicenivå är viktig för oss liksom förmågan att ge vägledning och konstruktiva råd i så tidigt skede som möjligt.

Ditt ledarsansvar är att balansera operativ leverans med strategisk utveckling genom att planera, genomföra och följa upp resultat i verksamhetsplanen. Du är bra på att lyfta dina medarbetare och få dem att både växa och känna arbetsglädje. I ansvaret ligger också budget och samverkan med övriga verksamheter både inom avdelningen och kommunen i stort. Du kommer även verka som en representant för kommunen externt.

Du kommer vara en viktig resurs i avdelningens ledningsgrupp och har ett tätt samarbete med övriga enheter på kommunen. Du kommer ha ansvar för arbetsmiljö, ekonomi, personal och verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en trygg ledare med erfarenhet av budget-, verksamhets- och/eller personalansvar. Erfarenhet av byggprocessen enligt plan-och bygglagen liksom erfarenhet av kommunal verksamhet ser vi som meriterande men inget krav.

Arbetet innebär många kontakter både internt och externt och som enhetschef är du lyhörd, målinriktad och har en god förmåga att kommunicera. I ledarskapet ingår att skapa engagemang, motivation och inspiration. Du tar tillvara medarbetarnas kunskaper så att både medarbetare och verksamhet utvecklas. Du är trygg och stabil som person men också drivande och förändringsinriktad och vill jobba med verksamhetsutveckling med ett tydligt medborgarfocus som innefattar bra bemötande och service.

Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och självständigt kunna planera och leda enhetens verksamheter. Du har en god analytisk förmåga, helhetssyn och erfarenhet av samordning. Som ledare är du tillgänglig och resultatorienterad och genom ett tillitsbaserat ledarskap skapar du förtroende och förutsättningar för medarbetarna.

Giltigt körkort med behörighet B är ett krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan.

http://inspiration.ornskoldsvik.se/

Örnsköldsviks kommun ingår i ett finskt- och samiskt förvaltningsområde.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/110".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örnsköldsviks Kommun (org.nr 212000-2445)

Arbetsplats
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Bygg- och miljöavdelningen

Kontakt
Mattias Persson, avdelningschef
0660-88487

Jobbnummer
7494890

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örnsköldsviks kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örnsköldsviks kommun: