Enhetschef till Bistånds- & familjerättsenheten

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun med närmare 9 600 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med Upptåget, från Uppsala knappt en timme. Och till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart.

I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun och "Mod, vilja, respekt och helhetssyn" är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete.

Vi söker en enhetschef till den verksamhet som ansvarar för myndighetsutövning inom SoL, LSS, riksfärdtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning, avgiftshandläggning och familjerätt.

Inom kommunens Individ- och familjeomsorg finns fyra enheter: bistånd och familjerätt, försörjningsstöd och vuxen, öppenvård och familjehemsvård och barn och familj. Totalt har verksamheten ett 40-tal medarbetare.


Publiceringsdatum
2022-02-17

Arbetsuppgifter
Din enhet är förlagd inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) och du är direkt underställd verksamhetschef IFO. Tillsammans med tre enhetschefer kommer du att ingå i IFO:s ledningsgrupp. Du ansvara för fem biståndshandläggare som beviljar insatser inom verksamhet hemtjänst och äldreboende, följer upp beviljade insatser och individuella mål inom ordinärt boende och särskilt boende. Handläggarna jobbar även med områden som LSS, socialpsykiatri samt bostadsanpassning. En färdtjänst- och avgiftshandläggare är även kopplad till enheten som med utgångspunkt i biståndsbedömares beslut om insats enligt socialtjänstlagen ansvara för avgiftshandläggningen utifrån gällande lagstiftning, rättspraxis samt riktlinjer. Du ansvarar också för en familjerättssekreterare som bland annat jobbar med vårdnad-, boende- och umgängesutredningar.

Som enhetschef blir du övergripande ansvarig för att fortsätta driva och utveckla enheten mot en målbild med högt ställda kvalitativa krav. Du kommer ha operativt ansvar för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi. Vidare har du det strategiska ansvaret för enhetens kvalitet, utveckling, målarbete samt ansvarar även för samverkan internt såväl som externt inom kommunen. Du leder och fördelar även det dagliga löpande arbetet när det gäller handläggning och har direkt ärendehandledning både enskilt och i grupp.


Kvalifikationer
Vi ser att du har socionomexamen eller examen från sociala omsorgsprogrammet och har mångårig yrkeserfarenhet inom främst biståndsområdet. Du skall ha mycket goda kunskaper om lagstiftning inom området bistånd och att du även är nyfiken på att lära dig om familjerätt. Inom verksamheten finns det också kollegor och medarbetare med kompetens inom familjerätt till ditt stöd.

Du fokuserar på våra klienters behov, har höga krav på rättssäkerhet och kvalitet. Du förespråkar delaktighet, engagemang och motiverar dina medarbetare. Vi värderar personliga egenskaper som entusiasm, drivkraft, mod och vilja. Vi förutsätter att du är engagerad i dina ansvarsområden och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling samt juridik. Du är en tillgänglig, kommunikativ och tydlig ledare med god självkännedom, som trivs med att leda och driva en verksamhet på ett målinriktat sätt. Vi uppskattar att du vågar prova nya arbetssätt och vara innovativ och att du känner dig bekväm med att fatta beslut. Vi ser det som meriterande att du har kunskap om IBIC och verksamhetssystemet Treserva.

Som enhetschef behöver du kunna arbeta självständigt och ha en hög initiativförmåga. Du bör ha god förmåga till reflektion och analys och kunna motivera och fatta beslut. För att lyckas tror vi även att du behöver vara både lyhörd och empatisk till din natur.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1094624".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen
Claudia Forsberg
claudia.forsberg@alvkarleby.se
073-712 75 78

Jobbnummer
6352358

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: