Enhetschef som brinner för verksamhetsutveckling

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 850 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Vill du vara med och utveckla en av Sveriges modernaste myndigheter?
Hos oss pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. Det innebär bland annat ett skifte i IT-stöd och metodik i våra processer liksom att realisera vårt uppdrag att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service.

Utvecklingsavdelningen ansvarar för verksamhetsutvecklingen på myndigheten och i uppdraget ingår att ta fram och underhålla myndighetens framtidsbild, att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Vi ansvarar för myndighetens förvaltnings- och projektstyrning, inklusive metodik för att genomföra detta. Avdelningen bidrar i utvecklingen av det agila arbetet på myndigheten. Här finns både generalister som projektledare, förvaltningsledare, verksamhetsutvecklare och specialister som utvecklar våra tjänster, verktyg, produkter och förmåner.

Vi är idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt, till stor utsträckning i projektform eller med förvaltning. All förändring sker i nära samarbete med de avdelningar och staber som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.



Vi söker en driven chef med god IT-förståelse som brinner för verksamhetsutveckling, tjänsteutveckling och att implementera nya arbetssätt. Du har stort intresse för samhällsfrågor och gärna även för pensionsfrågor. Initialt kommer du att ansvara för en gruppchef och ett 20-tal verksamhetsutvecklare med fokus på verksamhetsanalys, kravanalys, tjänstedesign och interaktionsdesign. Som enhetschef på utvecklingsavdelningen ansvarar du för att verksamheten bedrivs med effektivitet, kostnadsmedvetenhet, hög kvalitet samt att det som utvecklas har god följsamhet med myndighetens övriga verksamhet. Du rapporterar till avdelningschefen samt ingår i avdelningens ledningsgrupp. Du kommer att representera utvecklingsavdelningen i flera styrgrupper och skall då ansvara för att styra respektive program och projekt mot den gemensamt beslutade framtidsbilden.

Du har tillsammans med avdelningschefen och tre andra enhetschefer, ett helhetsansvar för att avdelningens mål nås. I detta ligger att medverka i såväl avdelningens som i myndighetens utvecklings- och förändringsarbete. För att nå våra mål behöver du ha ett bra samarbete med chefer i kärnverksamheten, arkitekter och andra nyckelpersoner på IT-avdelningen. Som enhetschef har du många kontakter såväl externt som internt. Exempel på interna kontakter är styrgrupper, andra avdelningars ledningsgrupper, chefer och medarbetare och myndighetens ledningsgrupp. Dina externa kontakter återfinns bland annat på departementen, andra myndigheter, pensionsbolag och på Min Pension.

Publiceringsdatum
2018-12-19

Erfarenhet och utbildning
Du har akademisk examen inom relevant område och flera års erfarenhet av att jobba med verksamhetsutveckling, utveckling av kundkanaler med stort IT-innehåll och tonvikt på digitalisering. Du har chefs- och ledningsgruppserfarenhet från en stor organisation med kunskapsintensiv verksamhet samt omfattande erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete som kan bidra till en snabbrörlig utveckling av myndigheten.
Vi tror att du idag har en ledande position inom verksamhetsutveckling eller på en IT-avdelning där du jobbar praktiskt med utvecklingsfrågor. Dessutom har du kunskaper om förvaltningsstyrning, projektstyrningsmodeller och systemutvecklingsmetoder. Du har troligen varit projektledare under ett antal år.

Erfarenhet av verksamhetsutveckling med agila metoder är meriterande liksom erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling, gärna inom offentlig förvaltning, bank, försäkring eller finansiella sektorn.

Då digitalisering är ett centralt område för oss är det meriterande med relevanta erfarenheter inom områden som service design, styrning och ledning av agil verksamhetsutveckling. Även processutveckling och lean-kunskaper är meriterande.
Mycket god förmåga att kommunicera och formulera sig i tal och skrift på svenska är ett krav.

Dina egenskaper
Du trivs i rollen som ledare och ser som din prioriterade uppgift att skapa goda förutsättningar för gruppchefen och medarbetarna på enheten att nå sina mål och uppnå bra resultat. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i och förstå samt driva verksamhetsfrågor, och arbetar övergripande och målinriktat för att åstadkomma delaktighet, engagemang och måluppfyllelse. Vi fäster stor vikt vid goda ledaregenskaper såsom lyhördhet och god kommunikativ förmåga. Det är också viktigt att du arbetar på ett konsultativt och lösningsorienterat sätt.

Du har mycket lätt för att samarbeta och bygga långsiktiga relationer både internt och externt. Du är trygg, prestigelös, stabil och har god självinsikt. Du ska också vara van att motivera och leda professionella och självständiga medarbetare.

För att lyckas med Pensionsmyndighetens ambitioner och långsiktiga mål är det viktigt att du som chef jobbar för att arbetsmiljön inom avdelningen och på enheten präglas av arbetsglädje, effektivitet och ständig utveckling.

I urvalet lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) genomförs innan anställning.

Vi sitter i ljusa och moderna lokaler vid Hornstull på Södermalm. Pensionsmyndigheten har kontor på åtta orter runt om i landet, och du kan komma att få personal på samtliga varför resor i tjänsten förekommer.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
Marie Evander, chef för utvecklingsavdelningen, Tel. 010-454 25 80.
Fackliga representanter: Linda Modin, Saco, tel. 010- 454 33 36 och Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53.

Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2019.

Ange diarienummer PSL 2018-154 i din ansökan.

Vi undanber oss alla samtal från säljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-15
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-154
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
4519765

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: