Enhetschef överförmyndarverksamheten

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2025-12-16


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Orust eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-12-16

Beskrivning
Vill du vara med och göra skillnad för några av samhällets mest utsatta?

Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet har under de senaste åren utvecklats och växt i både omfattning och komplexitet.

Vi ser nu ett behov av att fördela uppdraget på två enheter och söker därför ytterligare en enhetschef.

Överförmyndarverksamheten är en kommunal tillsynsmyndighet med ansvar för att utreda behov av god man och förvaltare, förordna och utöva tillsyn över dessa. En viktig del är även att rekrytera nya ställföreträdare. I verksamhetens uppdrag ingår dessutom att bedriva ett utåtriktat arbete i form av informationsträffar och utbildning inom området. Genom sitt uppdrag ska verksamheten bidra till en mer hållbar vardag och skydda personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi.

Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för den dagliga driften av din enhet. Du har personal-, arbetsmiljö- och resultatansvar och ansvarar för en ekonomi i balans. Du arbetar med ständig förbättring av verksamheten och utvecklar enhetens processer för en effektiv verksamhet med hög kvalitet och god service. Du skapar också förutsättningar för samverkan med förvaltningar, andra myndigheter och samhällsaktörer.

Du rapporterar till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Avdelningen rapporterar till två nämnder och har ett stort fokus på effektivisering och verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering samt förutsättningar för ett hållbart ledar- och medarbetarskap. I din roll bidrar du aktivt i det arbetet, både utifrån din enhet och utifrån ett helhetsperspektiv för avdelningen.

Som enhetschef tar du fram och planerar aktiviteter i god tid och säkerställer en effektiv verksamhet. Du ser till att beslutade aktiviteter genomförs och följer upp resultat. Du motiverar, stöttar och inspirerar dina medarbetare mot gemensamma mål och säkerställer en bra och hälsofrämjande arbetsmiljö. När du leder enheten utgår du från verksamhetens grunduppdrag, behoven hos dem vi är till för, förvaltningens vision och de politiska målen.

Vår avdelning är inne i ett skede där det är extra viktigt att tänka nytt, skapa nya samarbetsformer och att bygga en kultur som bidrar till att vi utför vårt grunduppdrag med god kvalitet samt når vår målbild. Du är en del av detta arbete. Det ingår också i ditt uppdrag att utveckla kontakter och samarbete både externt och internt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning omfattande minst 3,5 år, exempelvis inom juridik, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller närliggande. Vi vill att du tidigare arbetat som chef med personal- och budgetansvar, gärna inom offentlig sektor.

Erfarenhet från arbete inom enhetens ansvarsområden eller annan myndighetsutövning är meriterande, liksom kunskap om föräldrabalken och offentligrätt. Dessutom ser vi gärna att du har arbetat med förändringsledning och att du har erfarenhet av verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering.

Som person är du mål- och resultatorienterad och kan omvandla mål till konkreta handlingar samt genomföra aktiviteter utifrån uppdrag och behov hos dem vi är till för. För att lyckas i rollen är det viktigt att du kan arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och bidra till helheten. Du är också förändringsorienterad och skapar förutsättningar för nya idéer och utveckling.

Det är viktigt att du är en tydlig och god kommunikatör som står upp för fattade beslut och får gehör för dina tankar och idéer. Som ledare skapar du delaktighet och motivation. Du är produktiv och driven med ett stort engagemang och entusiasm för ditt arbete.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Som hjälp i vårt urval kommer vi att använda oss av tester och övningar genom Assessment Center. I denna rekrytering samarbetar vi med Jurek rekryteringskonsult. Intervjuer kommer att påbörjas v 6 hos Jurek.

Om företaget
Vi på demokrati och medborgarservice jobbar för en enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga. Vi arbetar med service, delaktighet och jämlikhet. God service innebär att boende, besökare och näringsliv ska uppleva kontakten med kommunen som enkel och trygg och att de får den hjälp de behöver. Vi samordnar, utvecklar och ger service i flera olika kanaler som är gemensamma för staden. Vi har i uppdrag att öka människors möjligheter till lokal demokrati, inflytande och delaktighet, både genom digitala verktyg och fysiska möten.

För att bidra till en hållbar och jämlik vardag erbjuder vi rådgivning och ser till att de som inte klarar sin ekonomi och livsföring själva får stöd. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/939".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Demokrati och medborgarservice

Kontakt
Maria Holmgren
maria.holmgren@demokratimedborgarservice.goteborg.se
031-3650052

Jobbnummer
9647481

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: