Enhetschef Överförmyndarenheten

Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen / Administratörsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen i Kristinehamn

Nu söker vi en enhetschef till överförmyndarenheten!

Överförmyndarenheten är placerad under administrativa avdelningen och här arbetar vi med tillsyn och kontroll av förmyndares, förordnade förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet i fem kommuner. Vår enhet består av sex medarbetare och en enhetschef.

Vi är en del av Kommunledningsförvaltningen. Vi arbetar kommunövergripande med att stärka samordning och samsyn mellan förvaltningarna i gemensamma frågor. Förvaltningen består av cirka 110 medarbetare inom avdelningarna administration, digitalisering, ekonomi, kansli, kommunikation, personal och planering.


Publiceringsdatum
2018-08-07

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för överförmyndarenheten kommer du leda och utveckla arbetet hos oss. Vi erbjuder ett viktigt arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Du kommer leda en liten arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, flexibilitet och höga ambitioner.

I dina arbetsuppgifter ingår att delta i domstolssammanträden och avge yttranden i domstolar, författa yttranden och utreda frågor inom verksamhetsområdet samt föredra ärenden vid nämndsammanträden. Du kommer även vara ansvarig för ekonomi och resultat samt granska redovisningshandlingar.

Det är viktigt att du håller dig informerad om förändringar/nyheter inom verksamhetsområdet. Du har även ett ansvar för att rekrytera, utbilda och ge information till ställföreträdare och externa kontakter.

Som ny chef i Kristinehamns kommun kommer du under ditt första år få gå ett introduktionsprogram för nya chefer. Under programmet kommer du bland annat få utbildning i medarbetarskap, avtal och arbetsrätt m.m. Programmet ska skapa förutsättningar för samsyn kring ett gott ledarskap, ge möjlighet till att lära av varandras erfarenhet samt ge dig verktyg för att klara av vardagen och stärka dig i din ledarroll.


Kvalifikationer
Du har juridisk, ekonomisk eller beteendevetenskaplig utbildning på högskolenivå eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du ska ha några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Erfarenhet av myndighetsutövning alternativ erfarenhet som chef är ett krav. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Som chef i Kristinehamns kommun vill vi att ditt ledarskap kännetecknas utifrån trygghet, tydlighet och tillgänglighet. Du ska ha förmåga att kunna hantera olika situationer och fatta välgrundade beslut. Du förväntas även tydliggöra verksamhetens mål till dina medarbetare samt vilka resultat som önskas och vilka resurser som kan användas.

Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Då arbetsbelastningen varierar bör du känna dig bekväm i att tidvis arbeta i ett högt tempo.

I ditt arbete kommer du ha kontakt med olika människor i varierande sammanhang, därför är det viktigt att du är prestigelös och ha en god samarbetsförmåga. Likaså att du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Du kommer även ibland ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme och integritet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort krävs.

ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Kristinehamns invånare. Tillsammans så är vi ambassadörer för hur invånarna uppfattar oss.

Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Hos oss ansvarar du för såväl din egen som organisationens utveckling. När alla tar ansvar för att bidra till en positiv och hälsosam arbetsmiljö ger det kraft och energi samtidigt som vi känner arbetsglädje på jobbet.

Som anställd ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Hos oss erbjuds du bland annat:
• Friskvårdsbidrag
• Föräldrapenningtillägg
• Kostnadsfri medarbetarservice
• Kompetensutveckling
• Möjlighet till semesterväxling
• och mycket, mycket mer!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-02
Ange följande referens när du ansöker: A802518
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Eskebrink peter.eskebrink@kristinehamn.se 0550-85836

Företag
Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen

Adress
Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen
Kungsgatan 30
68184 Kristinehamn

Kontorsadress
Kungsgatan 30 Kristinehamn

Jobbnummer
4277518

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Administrativa avdelningen: