Enhetschef Överförmyndarenheten

Lycksele kommun / Administratörsjobb / Lycksele
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lycksele, Norsjö, Malå, Vindeln, Bjurholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lycksele kommun i Lycksele, Bjurholm, Åsele, Storuman eller i hela Sverige

I Lycksele kommun är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Lycksele kommun har en framtidstro, drivkraft och engagemang som för oss framåt. Vår värdegrund bygger på Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. OM JOBBET
Som enhetschef för Överförmyndarverksamheten får du utöva tillsyn och vara ett stöd vid handläggning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Du ska fatta rättssäkra beslut på delegation från Överförmyndarnämnden.

Överförmyndarenheten granskar förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet med ledning av de förteckningar, årsräkningar, sluträkningar och andra handlingar och uppgifter som har lämnats in. Enheten ansvarar för rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare och ger information och rådgivning inom överförmyndarnämndens verksamhetsområde. Som enhetschef leder du en enhet med tre handläggare, där medarbetarna kan vara stationerad i medlemskommunerna. Enheten tillhör Kommunledningskontoret i Lycksele tillsammans med bland annat HR-, Kost-, Kansli- och Ekonomienheten.

Överförmyndarenhetens uppgifter är att:


Utföra samtliga uppdrag från överförmyndarnämnden i södra Lappland (Sorsele, Storuman, Åsele, Dorotea och Lycksele)


Utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare


Bereda ärenden som inte kan delegeras


Granska och förvara akter enligt dokumenthanteringsplan


Rekrytera och utbilda gode män, förvaltare och förmyndare.

Arbetet innebär att vara chef och stöd i handläggarfrågor samt nämndadministration. Som chef har du ansvar för resultat-, personal- och nämndens budgetarbete. Du ansvarar också för att följa upp kvaliteten på verksamheten samt att arbeta med ständiga förbättringar av verksamhetens innehåll och arbetssätt. I arbetet ingår även att vara föredragande i Överförmyndarnämnden. Marknadsföring av verksamheten och rekrytering av gode män ingår också i uppdraget. I chefsrollen ingår även arbetsuppgifter som nämndsekreterare. Du registrerar nämndens handlingar, ansvarar för nämndens arkiv, gör utskick till sammanträden, skriver protokoll samt ansvarar för alla andra rutiner kring sammanträdet.

DIN PROFIL

Vi tror på rätt kompetens på rätt plats.

Vi söker dig som har juridisk eller beteendevetenskaplig utbildning på högskolenivå eller annan utbildningsinriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetat som chef och då gärna inom myndighetsutövande verksamhet. Vi ser gärna att du har egen erfarenhet av myndighetsarbete och att du genomgått någon form av ledarskapsutbildning. Erfarenhet av, eller kunskap om, överförmyndarverksamhet är meriterande. För att trivas i rollen bör du vara intresserad av utveckling av verksamhetssystem och digitala produkter samt kunna uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift.

Det är viktigt att kunna hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang såsom inom vård och omsorg, socialtjänst, banker, tingsrätt och även anhöriga och gode män. Därför söker vi dig som är prestigelös och har god samarbetsförmåga. I arbetet kommer du ibland att ställas inför komplicerade frågor vilket kräver gott omdöme, integritet samt en god förmåga att se helheter och sammanhang. Som person är du strukturerad, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt. Du är trygg, stabil och har ett positivt förhållningssätt. Det är viktigt att du är en förebild i vardagen som visar att ord är lika med handling. Du har tillit till och uppmuntrar dina medarbetare till nyfikenhet, kreativitet och samverkan och synliggör såväl den enskilde medarbetaren som arbetslaget.

KRAV

Högskoleutbildning
Erfarenhet av myndighetsutövning
Körkort B

VI ERBJUDER DIG

I Lycksele kommun är människor den främsta resursen. Det är personalresurserna som genererar värde, kvalitét och innehåll i våra verksamheter. Vi eftersträvar att vara en attraktiv arbetsgivare där varje medarbetares förmågor får komma till uttryck och utvecklas genom ett arbetsklimat som är baserat på öppenhet, tillit och dialog. Medarbetare i Lycksele kommun ska ha möjlighet till balans i arbetslivet, vara delaktig och få möjligheten att stärkas och utvecklas i sin yrkesroll.

Som anställd i Lycksele kommun följer ett antal personalförmåner. För mer information om personalförmåner, se länk:
http://www.lycksele.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/lycksele-kommuns-formaner/

För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se länk:
www.lycksele.se/levailycksele

OM ANSTÄLLNINGEN

Varaktighet: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Tillträde: enligt överenskommelse
Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

I Lycksele kommun arbetar alla tillsammans och den mångfald som kommunen representerar är en drivkraft i utvecklingen framåt. Vi arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför organisationen.

Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall.

I Lycksele kan du kombinera ditt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman-/kvinna. Kontakta räddningstjänsten, 0950-162 06, om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman.

Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.

Känner du, utifrån vad du läst om oss - att du skulle passa in som enhetschef på Överförmyndarenheten?
Varmt välkommen med din ansökan märkt med ref nr 275, senast 2021-10-18. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-10-04

Ersättning
Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lycksele kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lycksele kommun (org.nr 212000-2635), http://www.lycksele.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lycksele Kommun

Jobbnummer
6014195

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lycksele kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lycksele kommun: