Enhetschef Nämndskansli

Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad / Administratörsjobb / Skellefteå
2024-08-08


Visa alla administratörsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad i Skellefteå

I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Skellefteå växer och förändras i en otrolig takt och vi på förvaltningen Utbildning och arbetsmarknad är mitt i händelsernas centrum. Vårt uppdrag är att stödja våra medarbetare, rektorer och huvudman i deras uppdrag att ge varje barn, elev och deltagare en högkvalitativ och likvärdig utbildning. För att klara uppdraget och stärka likvärdigheten behöver vi ytterligare professionalisera styrningen och organiseringen inom förvaltningen.

Vi söker en nu enhetschef till Nämndskansliet. Enheten leder, styr och följer upp nämndsprocessen och utgör förvaltningens expertis i juridiska frågor. På uppdrag av förvaltningsledningen genomför enheten även utredningar och tillhandahåller beslutsunderlag i olika frågor.

Vill du arbeta som chef i en expansiv kommun med en ovanligt stark framtidstro. Välkommen med din ansökan!

När du söker jobbet behöver du enbart bifoga ditt CV. Det personliga brevet ersätts med frågor som du svarar på när du gör din ansökan.

Publiceringsdatum
2024-08-08

Arbetsuppgifter
Som enhetschef för Nämndskansliet har du ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar. Du är direkt underställd avdelningschefen för det nationella uppdraget. I din roll som enhetschef kommer du också att arbeta operativt och på uppdrag av avdelningschefen.

Du leder ett sammansvetsat team som består av åtta medarbetare. Tillsammans planerar och fördelar ni arbetet som innebär att serva och stödja för- och grundskolenämnden och gymnasienämnden. Du arbetar nära förvaltningschefen och politiken och har en central roll där du leder och styr nämndsprocessen för att säkerställa att alla ärenden hanteras effektivt och korrekt enligt lagstiftning och riktlinjer.

Du har en nyckelroll i beredningen och handläggningen av ärenden som ska behandlas av nämnderna. Detta inkluderar att kvalitetssäkra alla inkomna ärenden och att säkerställa att de är korrekt förberedda för beslutsfattande. Din roll är central för att säkerställa att både interna och externa intressenter kan lita på förvaltningens processer och beslut.

Inom ditt ansvarsområde ligger förvaltningens dokument- och informationshantering. Det inkluderar att säkerställa att all dokumentation är korrekt arkiverad och lättillgänglig för behöriga parter.

Kvalifikationer
För att vara kvalificerad för rollen behöver du ha en högskole- eller universitetsutbildning med en relevant inriktning inom exempelvis statsvetenskap, juridik eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig, minst 180 poäng. Det är en fördel om du har erfarenhet och god kännedom om den politiska processen, gärna på kommunal nivå.

Du ska ha erfarenhet av verksamhetsansvar och kunna leda, styra och följa upp processer. Som chef förväntas du hantera personalfrågor kring exempelvis arbetsmiljö och kompetensutveckling. Tidigare ledarerfarenhet är ett krav och du ska kunna visa att du framgångsrikt har lett arbete, personal och verksamhet. För att kunna ta ansvar för din enhets ekonomi krävs att du har kunskap och förståelse för budget och ekonomi.

Vi söker dig som är strukturerad och har en förmåga att organisera och planera ditt arbete väl. Du är stabil och lugn i utmanande situationer och agerar professionellt även då saker inte blir som du tänkt. Du är bra på att skapa yrkesmässiga och hållbara relationer och kan sätta dig in i andras situation, lyssna och visa hänsyn. Vi ser även att du har en analytisk förmåga och kan lösa problem utan att missa de långsiktiga strategierna.

Då det ingår att kvalitetssäkra ärenden krävs att du har mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska. Du är skicklig i ditt sätt att kommunicera och kan anpassa din kommunikation efter målgrupp och situation.

ÖVRIGT
Utbildning och arbetsmarknad är en av kommunens största förvaltningar med cirka 3 000 medarbetare. Vår verksamhet finns i hela kommunen med cirka 35 grundskolor, 87 förskolor, 40 fritidshem och fyra gymnasieskolor. Vi arbetar för att barn och unga ska ha de verktyg de behöver för att hitta rätt i både nutid och framtid. Vi verkar för en helhetssyn och en röd tråd i utveckling och lärande från förskola till och med gymnasiet. En växande vuxenutbildning och en arbetsmarknadsenhet med fokus på de som behöver extra stöd ingår också i förvaltningen.

För att arbeta inom Utbildning och arbetsmarknads verksamheter krävs att du lämnar ett utdrag från belastningsregistret. Du beställer själv utdraget för skola och barnomsorg hos https://polisen.se/. Det är giltigt ett år och måste därefter förnyas.

Läs mer om Skellefteå här:
https://skelleftea.se

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "438365".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skellefteå kommun (org.nr 212000-2643)

Arbetsplats
Skellefteå kommun, Utbildning och arbetsmarknad

Kontakt
Chef
Magdalena Kågström
0910 - 73 50 00

Jobbnummer
8828819


Prenumerera på jobb från Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skellefteå kommun, utbildning och arbetsmarknad: